Full Review lens – Laowa Argus 45mm F0.95 FF II – Extreem lichtsterk

  • Bericht auteur:

De Laowa Argus 45mm F0.95 FF II is een standaardobjectief voor full frame met een extreme lichtsterkte. F0.95 is nog steeds bijzonder.

TESTRESULTATEN Laowa Argus 45mm F0.95 FF II:

VOORDELEN

NADELEN

  • lichtsterkte en bokeh
  • degelijke uitvoering
  • ook de kleinste F-openingen zijn inzetbaar
  • scherptediepteschaal
  • handmatige scherpstelling
  • geen dataoverdracht
  • hoekweergave bij grote F-openingen

De extreem hoge lichtsterkte betekent bij volle lensopening een zeer kleine scherptediepte.

Introductie

Waarmee kan een objectievenbouwer zich tegenwoordig nog onderscheiden? Wellicht met extreme brandpunten zoals ultragroothoek, een zeer korte instelafstand, of meer elektronische functies. Bij een standaardobjectief wordt het al snel de maximale lichtsterkte. Een lichtsterkte van F0.95 is nog steeds bijzonder.

Het Chinese Venus Optics maakt objectieven met deze lichtsterkte in de Argus-serie. Argus was een reus uit de Griekse mythologie, die honderd ogen over zijn hele lichaam bezat en waarvan er nooit meer dan twee tegelijk sliepen en die dus alles zagen. Inmiddels zijn er een 33mm CF APO voor APS-C formaat en een 35mm groothoek voor fullframe beschikbaar. De Argus 45mm F0.95 FF II, voor Canon RF, Nikon Z en Sony E, is het standaardobjectief voor full frame.

Bij F5.6 is de weergave egaal helder en de resolutie hoog. Je ziet de fijnste details.

Het gewicht is pittig, net als bij veel Sigma Art- en Zeiss Otus-objectieven,  niet over zeuren dus. Liefhebbers van lichtsterke optiek liepen vroeger ook met een tas vol ‘zwaar glas’ rond. Het 45mm brandpunt biedt de vele mogelijkheden van een standaardobjectief. Heeft de camera ingebouwde beeldstabilisatie, benut die dan. De extreem hoge lichtsterkte betekent bij volle lensopening een zeer kleine scherptediepte, en daarmee een heel kritische scherpstelling. Vooral in het dichtbijgebied zit de scherpstelling er snel naast, ook met een hulpmiddel als focus peaking. Het tweede effect is waar de liefhebbers op uit zijn: de isolatie van het detail of object van de achtergrond. De achtergrond wordt onscherp tot zachte en soms onherkenbare lichtvlekken. Laowa heeft hier veel aandacht aan besteed in de vorm van een irisdiafragma met vijftien lamellen. Dit draagt bij aan een weergave die doet denken aan die van oude topobjectieven en professionele cine-objectieven: filmisch!

Bouw

Het objectief is geheel van metaal, vrij zwaar en uitsluitend mechanisch uitgevoerd. Een brede scherpstelring draait soepel en precies over een instelslag van maar liefst 270°. Er zijn instelafstanden in meters (wit) en feet (rood). Verheugend is de aanwezigheid van een royale scherptediepteschaal, want elke vorm van data-overdracht ontbreekt. Het traject van 0,5 tot 5 meter neemt veel ruimte in beslag; terecht, want de precisie is daar van groot belang. Het diafragma heeft maar liefst 15 lamellen voor een hele ronde opening. Een diafragmaring met click- en declick-stand reikt van F0.95 tot F16 in hele stops. De punt tussen F8 en F16 staat voor F11. Er wordt een stevige zonnekap in bloemmodel meegeleverd. Het objectief is keurig afgewerkt, maar hij is niet stof- en vochtdicht.

Scherpstelling

Kunstlicht in een donkere ruimte. F2, 1/60S, ISO 640, SENSOR-STABILISATIE BERT LOMAN, BLOEMSIERKUNSTENAAR

De Argus 45mm F0.95 FF II is een volledig mechanisch objectief zonder autofocus. Voor de handmatige scherpstelling kan je gebruik maken van de scherpstelhelpmiddelen die de diverse cameramerken aanbieden. Dat is overigens soms wel even wennen. Diafragmeer je naar bijvoorbeeld diafragma F8, dan wordt het zoeker-/displaybeeld op de Sony die we voor deze test gebruikten, volledig beheerst door de kleur van de focus peaking: het ingestelde diafragma staat uiteraard op die waarde. Later bleek dan weleens dat er sprake was van een kleine scherpte-verschuiving en dat de scherpte niet lag waar we dat wilden. Ga dus naar de volle lensopening, stel scherp en keer terug naar het gewenste diafragma, als het erop aan komt. De zeer lange scherpstelslag heeft bij video het nadeel van ‘moeten ompakken’ dat je in de bewegingen terug kunt zien. Een statief voorkomt dat.

Beeldkwaliteit

Er zijn natuurlijk veel betere MTF curves dan deze. Maar die zijn van standaardobjectieven die pas bij F1.4 of F1.8 beginnen. Voor F0,95 is dit nog niet gek en de Argus wordt snel beter als je diafragmeert.

 

De volle lensopening tekent wollig en zacht. Bij portretten kan dat een welkom aspect zijn. Qua scherpte en contrast is F1.4 veel beter, vooral in het midden van het beeld. Diafragmeer je tot F2, dan is de centrumscherpte top, maar de hoeken blijven daarop achter. Bij F4 is ook de hoekweergave zeer goed. Dankzij een asferisch geslepen lenselement is de vertekening verwaarloosbaar laag. Een element van ELD-glas corrigeert chromatische aberratie tot een minimum. Drie elementen van UHR-glas verhogen de algehele beeldkwaliteit, en geven refractie zelfs op de kleinste opening F16 geen kans. Een uitgekiend ontwerp dus! Tot en met F2.8 is de vignettering fors. Je kunt die handmatig goed corrigeren; lensprofielen zijn er immers niet. De sunstars zijn vanaf F8 scherp, daarvoor wat rommelig. Soms is er bij tegenlicht een lichte flare; geen bezwaar.

 

Laowa Argus 45mm F0.95 FF II

 specificaties
  
beeldhoek (diag)51°
sensorformaatfull frame
min. instelafstand

50 cm

filterdiameter

72 mm

diafragmalamellen15
beeldstabilisator

nee

lengte

110 mm

gewicht

835 gr

bajonetaansluitingCanon RF, Nikon Z, Sony E
bijzonderheden

geheel mechanisch

importeur

Fotovideoretail.nl

verkoopprijs

€ 979,-

  
scheidend vermogen/108
contrast/108
chromatische aberratie/55
vertekening/55
vignettering/54
autofocus/5n.v.t.
overstraling/54
uitvoering/108
  
eindwaardering8,4

Conclusie Laowa Argus 45mm F0.95 FF II

De onscherpte van de Laowa Argus 45mm F0,95 FF II is om van te smullen.

Liefhebbers van zeer lichtsterke primes moeten dit objectief zeker overwegen. Een aanvangsopening van F1.4 lijkt bijzonder lichtsterk en mooi van onscherpte, totdat je deze opnames ziet! De overweging is dus: geen AF en elektronica, geen exif-data, geen lenscorrecties. Maar een onscherpte om van te smullen!