Review DJI Osmo Action IV – Het (betere) alternatief?

0

De DJI Osmo Action IV is een actie-camera met een grotere sensor dan zijn voorganger. Hij kan iets dieper onder water en heeft een aantal extra videomogelijkheden. Voor vloggers is misschien wel het grootste voordeel pas beschikbaar gekomen met een recente firmware upgrade en dat is dat de Action IV draadloos kan koppelen met de DJI Mic 2, zonder dat je een ontvanger nodig hebt.

TESTRESULTATEN DJI Osmo Action IV:

• Grotere sensor

• Beter bij weinig licht

• Iets robuuster

• Draadloos audio opnemen

• Maximaal 4K

• 10 megapixel foto’s

De DJI Osmo Action IV heeft een grotere sensor waardoor hij beter is bij weinig licht.

Introductie DJI Osmo Action IV

De DJI Osmo Action IV ziet er van buiten vrijwel hetzelfde uit als de Action III, maar dan met net iets andere cijfers en symbooltjes. Schijn bedriegt echter. De Action IV heeft een grotere sensor en daardoor een betere beeldkwaliteit. Dat merk je vooral als je filmt bij weinig licht, dankzij de Low Light Image Enhancement optie of als je de nieuwe D-log instelling gebruikt en de beelden nabewerkt. Doordat de camera ook nog eens kan filmen in 10 bit heb je echt een flink groter dynamisch bereik en zien je kleuren er mooier uit. Dankzij een recente firmware upgrade kan de Action IV ook draadloos samenwerken met de DJI Mic 2. Die werd in eerste instantie alleen geleverd met de DJI Osmo Pocket 3, maar is nu ook los of als kit met een ontvanger leverbaar. Met de Action IV heb je echter geen ontvanger nodig en koppelen de camera en microfoon automatisch zodra je beide aanzet. Eenvoudiger vloggen met goed geluid is nauwelijks mogelijk. Verder is de camera nog wat robuuster geworden en kan je er twee meter dieper mee onder water dan de Action III.

De DJI Osmo Action IV is precies net zo groot als de Action III. Hierdoor kan je dezelfde behuizing en accu’s gebruiken. Toch is de camera niet helemaal hetzelfde. Beide kan je gebruiken tot -20 C, maar de Action IV mag met 18 meter 2 meter dieper onder water dan de Action III. Het aanraakgevoelige scherm van de Action IV is identiek aan dat van de Action III. De camera heeft weinig knoppen, in feite alleen een grote aan/uit knop aan de zijkant en een start/stop knop bovenop. Bedienen doe je dus in feite vooral met het menu of met spraakbediening. Het menu kennen we van andere DJI’s en is bijvoorbeeld grotendeels gelijk aan dat van de Pocket 3. Het werkt behoorlijk intuïtief. De camera zelf is heel degelijk en de extra behuizing is vooral een extra bescherming tegen krassen en stootschade. Waar je wel op moet letten is dat de verwisselbare lensbeschermer goed aangedraaid zit als je ermee gaat duiken of snorkelen. De camera heeft een links achter een klep de USB-C poort waarmee je de accu heel snel op kan laden en de aan/uit knop die ook als programmeerbare Quick Switch dienst doet. Bovenop zit de start/stop knop en rechts het deurtje voor de accu en een Micro-SD kaartje.

Aan de onderzijde zit een magnetische snelkoppeling en als je het meegeleverde frame gebruikt dat de camera extra beschermt, dan zit daar ook aan de zijkant nog zo’n koppeling op zodat je de camera ook makkelijk verticaal kan gebruiken.

Een beeld uit een hyperlapse in de Spaanse Pyreneeën. Prima stabilisatie met Rocksteady + en een goed dynamisch bereik.

De DJI Osmo Action IV heeft een iets lagere resolutie voor fotografie dan de Action III. Daarmee kon je namelijk 12 megapixel foto’s maken. Met de Action IV is dat maximaal 10 megapixel of  3648×2736 pixels in een 4:3 verhouding. Dat is nog geen 4K (3840 pixels). Dat is vreemd, omdat we verwachten dat de sensor gelijk is aan die van de DJI Mini 3. Dat is een 48 megapixel Quad-Bayer sensor. Die zou toch goed moeten zijn voor 12 megapixel beelden. De beeldkwaliteit is behoorlijk, en bij weinig licht zeker beter dan van de Action 3, maar door dat lage pixelaantal en is dit dus niet de camera om te hebben als je voornamelijk naar een robuust fototoestel op zoek bent. De grote beeldhoek draagt daar ook nog eens aan bij. Niet iedere foto leent zich voor zoveel groothoek.

Op videogebied liggen de zaken anders. De beeldkwaliteit van de Osmo Action IV is een beetje tot flink wat beter dan van de Action III. Dat heeft zowel te maken met de grotere sensor als met wat extra processormogelijkheden. De Action IV profiteert zowel van grotere pixels als van de optie om in 10 bit te filmen, waar de Action III enkel 8 bit had. Hoe groot het verschil is, hangt af van de opnameomstandigheden. Hoe meer contrast of tegenlicht, hoe meer profijt je hebt van die extra bits. Tekenend daarvoor is bijvoorbeeld dat de Action III een aparte HDR-mode heeft. De Action IV doet het zonder HDR-stand, maar heeft die ook niet nodig. Met de Action IV kan je ook filmen in D-log wat je later prima kan graden. De Action III beschikte met D-Cinelike alleen over een vlak profiel. Je moet dan natuurlijk wel zin hebben om beeld van de Action IV na te bewerken. Wie dat niet kan of wil doen, zal minder profijt hebben van de extra mogelijkheden van de Action IV. Waar de Action IV de III echt achterlaat, is bij weinig licht. De aparte Low Light stand maakt echt een groot verschil. Een ander verschil, meer voor de fijnproevers, is dat je op de Action IV de ruisreductie en verscherping handmatig aan kan passen. Hierdoor kan je de Met de Action IV kan je filmen in 4K tot 120 beelden per seconde. Dat zal voor veel filmers precies zijn wat ze willen. Wat de Action IV echter niet biedt, zijn formaten groter dan 4K. De GoPro 12 heeft 5.2K en de Insta360 Ace PRO heeft zelfs 8K. Dat zijn geen formaten die je doorgaans uitlevert of op YouTube zet. Maar die extra pixels bieden wel de mogelijkheid om in de nabewerking andere uitsnedes te maken of in te zoomen op het beeld met weinig verlies. Die mogelijkheden heb je met de Action IV dus niet.

De scherpstelling van de Action IV is over het algemeen erg goed. De kortste instelafstand is met 40 centimeter echter 10 cm. langer dan met de Action III. Voor close-ups betekent dat dat je iets voorzichtiger moet zijn en niet al te dichtbij moet komen.

Het wordt vaak gezegd dat goed geluid de helft (of meer) van een goede film is. Als dat klopt, dan heeft de Action IV een streepje voor op de concurrentie. Dat komt niet zozeer door de ingebouwde microfoon met drie capsules. Die doet zijn werk goed, maar is niet per se beter dan die van andere merken. Het verschil zit hem in de mogelijkheid om via Bluetooth de nieuwe DJI Mic 2 aan te sluiten. Dat kan sinds een recente firmware update. Als je een Mic 2 een keer hebt gekoppeld aan de Action IV, dan wordt deze iedere keer automatisch herkend, zodra je de Mic 2 aanzet. Dat werkt snel en makkelijk en je hoeft ook geen extra ontvanger aan te sluiten op de camera. Dat scheelt gedoe met kabeltjes en open poorten. Bij filmen in de regen geeft dat extra zekerheid. Het mooie van de Mic 2 is dat hij ook nog eens in 32-bit floating audio kan opnemen. Dat kan de microfoon niet kwijt over Bluetooth. Wil je van die hoge kwaliteit geluid gebruik maken, dan moet je de bestanden van de microfoon downloaden en in de nabewerking syncen met de filmbeelden. De Mic 2 kan overigens zowel aan je kleding bevestigen als aan de zijkant van de Action IV wanneer je het beschermingsframe gebruikt. Dat frame heeft namelijk net als de camera sterke magneten voor de snelkoppeling en die houden ook mooi de microfoon op zijn plaats.

Als extra optie is er een afstandsbediening voor de Action IV te koop waarmee je de camera niet alleen kan starten en stoppen, maar waarmee je ook de beelden van GPS-data kan voorzien. Die optie biedt Insta360 bijvoorbeeld ook. De keus om geen GPS-ontvanger in de camera te bouwen, heeft waarschijnlijk te maken met de stevige metalen behuizingen van de camera’s, waardoor signalen niet goed worden ontvangen. Ook trekt GPS de (kleine) accu’s van actiecamera’s sneller leeg. Toch kan het wel, als we kijken naar bijvoorbeeld de Olympus TG-serie, die al heel lang deze optie aan boord heeft.

Ten opzichte van de concurrentie

In de wereld van actiecamera’s is GoPro van oudsher de grote naam. De nieuwste versie, de GoPro 12, biedt 5.3K video en daarmee beeld met iets meer details dan de Action IV. De GoPro 12 heeft echter een kleinere sensor en met name bij slecht licht geeft dat de Action IV weer een voordeel. Een voordeel dat de GoPro 12 heeft, is dat de sensor met een 5:4 verhouding vierkanter is dan die van de Action IV, waardoor je er direct verticaal beeld mee op kan nemen, of dat later uit kan snijden als je in de hoogste resolutie hebt opgenomen. Met de Action IV moet je de camera kantelen als je verticaal in 4K wilt filmen. Dat kantelen gaat met de Action IV overigens heel gemakkelijk, door de magnetische snelkoppeling. De GoPro moet het doen met de bekende GoPro ‘oortjes’ onderaan de camera, waar een lange schroef doorheen moet. Voor vloggen is de Action IV ideaal, vanwege de makkelijk te koppelen Mic 2 microfoon, waardoor je geen aparte behuizing nodig hebt zoals bij de GoPro 12.

Screenshot

Een andere concurrent in dit segment is de Insta360 Ace Pro. Die heeft dezelfde maat sensor als de Action IV. Een groot verschil is dat de Ace Pro daarmee 48 megapixel foto’s kan maken en 8K video. Verwacht geen dag en nacht verschillen in beeldkwaliteit door deze verschillende aantallen, maar wel wat extra flexibiliteit bij inzoomen of croppen in het beeld. De Insta360 heeft wat extra mogelijkheden om in de camera al beelden te editen door clips in te korten of juist uit te breiden en een extra stand voor filmen bij weinig licht. Over het algemeen laat de beeldstabilisatie van actiecamera’s bij weinig licht te wensen over, maar dankzij Ai doet de Insta360 het op dit punt net even beter dan de concurrentie. De beelden worden extra opgehelderd en beter gestabiliseerd. Daar staat tegenover dat de Insta 360Ace Pro niet kan filmen in log en in 10 bit.  Een ander voordeel van de Insta360 is het scherm dat je om kan klappen voor vloggen. Daardoor heb je ook tijdens vloggen een lekker groot scherm tot je beschikking. Dat werkt echt fijner dan het kleine voorscherm van de Action IV. Maar bijna elk voordeel heeft vaak ook wel weer een nadeel en in dit geval betekent dat, dat je het scherm ook weer terug moet klappen als je snel de camera draait om iets te laten zien waar je als vlogger naar kijkt. Bij de Action IV ga je dan simpel van het voorste scherm naar het grotere achterste scherm. Door de extra mogelijkheden van de Ace Pro is de camera wel iets groter en duurder dan de Action IV en voor externe microfoon zal je via de USB-poort een ontvanger aan moeten sluiten.

DJI Osmo Action IV

10 Mp

4K120p, Full HD tot 240 bps.

100-12.800

max. seriesnelheid120 bps in 4K

1x Micro SD

160 minuten met wifi en scherm uit

71x44x33 mm

145 g

€ 329,00 (body)

AC-Systems.com

Conclusie test DJI Osmo Action IV

De DJI Osmo Action IV is een goede allround actiecamera met een scherpe prijs.

De DJI Osmo Action IV is een actiecamera met een prima beeldkwaliteit, een fijne interface en uitstekend geluid als je er de Mic 2 bij koopt. Tegelijk is hij relatief goedkoop, waardoor we de Action IV aan kunnen bevelen, tenzij je hem vooral voor foto’s koopt, echt een hogere resolutie dan 4K nodig hebt of valt voor het omklapbare scherm van de Insta360.