Full Review Fujifilm X100VI – APS-C retro-compact met 40 megapixel

0
Fujifilm X100 VI review. testbeeld met vlaggen

De Fujifilm X100VI ziet er nog net zo klassiek uit als de allereerste X100. Onder dat klassieke uiterlijk schuilt een nieuwe 40 megapixel sensor, een snelle X-trans 5 processor én – een primeur in deze reeks – een beeldstabilisatie in de body.

TESTRESULTATEN Fujifilm X100VI:

• 40 megapixel sensor

• Ai autofocus met goede onderwerpsherkenning

• Beeldstabilisatie in de body

• Optische en elektronische zoeker

• 1,4x en 0,8x adapter

• mooie filmsimulaties
  • Niet verwisselbaar objectief

• 1 SD-kaart
  • Kleine accu

De X100VI van Fujifilm oogt als een  retro-zoekercamera, maar beschikt over de modernste techniek.

Fujifilm X100 VI productshot LCD

Introductie Fujifilm X100VI

Tot de introductie van de eerste Fujifilm X100 was Fujifilm vooral bekend van analoge fotografie, van films, papier en materiaal voor direct-klaar opnames. Daarnaast maakte het bedrijf een aantal digitale compactcamera’s. Met de Fujifilm X100 begon de renaissance van Fujifilm in het digitale tijdperk. Die eerste X100 had een, voor die tijd grote, APS-C sensor en een unieke zoeker die de voordelen van een doorzichtzoeker en een elektronische zoeker combineerde.

Fujifilm X100 VI testfoto

De nieuwe Fujifilm X100VI heeft diezelfde voordelen nog steeds, maar dan met alle vernieuwingen die je verwacht in 2024. Technisch betekent dat: een nieuwe 40 megapixel APS-C sensor en de X-processor 5. Die nieuwe processor zorgt voor Ai-gestuurde AF-algoritmes. Vertaald naar praktisch gebruik wil dat zeggen dat de autofocus van de camera onderwerpen beter kan herkennen en volgen. Er is ook een nieuwe filmsimulatie: Reala Ace. Een grote vooruitgang is de ingebouwde beeldstabilisatie. Die is goed voor 6 stops. Het is niet simpelweg de unit uit de Fujifilm X-T5. Die zou namelijk niet passen in de compacte body van de X100VI. Fujifilm heeft voor de X100 VI een volledig nieuwe unit ontworpen die extra dun is. De X100VI heeft hierdoor wel stabilisatie, zonder dat de body groter geworden is. Hierdoor kunnen de accessoires die gemaakt zijn voor de X100V ook gebruikt worden op de X100 VI. Voor het 23mm (35mm equivalent ) F2 objectief zijn ook twee nieuwe accessoires beschikbaar. Het zijn een 0,8x en 1.4x adapter die voor het objectief kunnen worden gezet, waardoor naar wens het objectief een 28mm of 50mm equivalent beeldhoek krijgt.

Fujifilm X100 VI objectief
28mm equivalent
Fujifilm X100 VI objectief 2
50mm equivalent

Nog een vernieuwing is de laagste ISO-waarde van 125 ISO die op het vorige model alleen als uitgebreide waarde beschikbaar was. De Fujifilm X100VI is daarmee nog beter geworden en past met objectief nog altijd in een beetje ruime broekzak. In dat opzicht is het nog steeds een compactcamera, maar dan wel een met een hele goede beeldkwaliteit.

Bouw en bediening Fujifilm X100VI

Fujifilm X100 VI productafbeelding
De X100VI is verkrijgbaar in zilver en zwart.

De Fujifilm X100VI is van buiten nauwelijks veranderd ten opzichte van de X100V. De camera is verkrijgbaar in zwart en zilver. In zwart oogt hij heel onopvallend, in zilver heel klassiek. De X100V legde de basis voor de spiegelloze systeemcamera’s van Fujifilm en vooral voor de X-T modellen. Net als die camera’s heeft de X100VI een sluitertijdenknop op de bovenkap, met een venster om de ISO-waarde in te stellen door de knop op te tillen en te verdraaien. Het diafragma kan worden ingesteld op het objectief. Op de diafragamaring zit ook een A-stand. Die kan worden ingesteld voor diafragmavoorkeuze, als automaat dus, of voor een stand waarbij het diafragma met het voorste instelwiel kan worden ingesteld. De camera heeft twee instelwielen, die door indrukken van functie kunnen wisselen. Verder zit er op de bovenkant een wiel voor het instellen van de belichtingscorrectie. Wie dus klassiek met het diafragmawiel en de sluitertijdenknop werkt, in combinatie met de belichtingscorrectie, kan dus zonder de camera aan te zetten al de instellingen aflezen.

Fujifilm X100 VI bovenkant body

Op de voorzijde zit nog een hendel waarmee je onder andere de functie van de zoeker kan wijzigen en een kleine, ingebouwde flitser. De X100VI heeft nog altijd de bijzondere zoeker waar je naar wens direct doorheen kan kijken, met een kader dat aangeeft wat je in de opname krijgt, of een elektronische zoeker. Het voordeel van de doorzichtzoeker is dat de zoeker een gebied rondom de opname laat zien, zodat je bijvoorbeeld iemand het beeld in kan zien lopen. Bij handmatig scherpstellen kan de optische zoeker een klein stukje van het digitale beeld laten zien als scherpstelhulpmiddel. Het scherm achter op de camera kan omhoog klappen tot 90 graden en tot ongeveer 40 graden omlaag voor shots boven je hoofd. Het is niet draaibaar, maar dit is dan ook geen camera om mee te vloggen. Daar is de beeldhoek van het 23mm objectief ook niet echt ideaal voor. Aan de linkerzijde van de body zit tenslotte nog een schuifje voor de autofocus en handmatig scherpstellen en aansluitingen als de USB-C poort en micro-HDMI poort zitten achter een deurtje aan de rechterkant. De UHS-II SD kaart zit onder hetzelfde deksel als de accu, aan de onderzijde. De camera is behoorlijk weerbestendig, maar de voorzijde van het objectief niet helemaal. Om het objectief volledig weerbestendig te maken moet je gebruik maken van de optionele AR-X100 adapterring en het PRF-49 beschermfilter.

Teamlab Borderless is een overweldigende visuele ervaring. Veel bezoekers willen die direct via social media delen. De beelden met de X100 VI zijn meteen bruikbaar en van hoge kwaliteit. F2.8 – 1/25e seconde – ISO 1600 – Fujifilm Reala Ace filmsimulatie

Bijzondere zoeker X100VI

Bij straatfotografie draait veel om het pakken van het ‘beslissende moment’, zoals Henri Cartier-Bresson het ooit noemde. Dat vraagt om een camera waarmee je intuïtief kan werken. Een camera waarmee je snel en bijna zonder na te denken de sluitertijd en het diafragma kan veranderen, zodat je in kan spelen op beweging van je onderwerp en de benodigde scherptediepte kan regelen. Een camera met een zoeker die je zonder enige vertraging laat zien wat je in beeld hebt en liefst nog net iets meer, zodat je dat beslissende moment ook kan zien aankomen. De Fujifilm X100VI is zo’n intuïtief te bedienen camera en de zoeker biedt precies die mogelijkheden en meer. Het is namelijk een zoeker waar je zowel direct doorheen kan kijken, zoals bij een traditionele meetzoeker als een elektrische zoeker. Gebruik je hem als meetzoeker, dus als echte optische zoeker waarmee je direct door het glas naar je onderwerp kijkt zonder enige vertraging, dan zie je een kader met helaas iets bollopende kaderlijnen, maar ook met een flinke ruimte rondom die kaderlijnen. Wat er rondom zit, komt niet in beeld. Hierdoor kan je wel zien wat er buiten het kader gebeurt, zoals mensen die dreigen je beeld in te lopen. Hierdoor kan je goed op actie anticiperen. De kaderlijnen zelf zijn redelijk nauwkeurig en passen zich aan als je dichterbij scherpstelt. Het kader wordt dan kleiner en verplaatst zich iets naar rechtsonder. Stel je handmatig scherp, dan krijg je zelfs in je optische zoeker een elektronisch venstertje dat het scherpstelgebied vergroot kan laten zien voor nauwkeurig scherpstellen. Met een druk op het hendeltje voorop de camera, kan je de optische zoeker echter ook afwisselen met een elektronische zoeker. Die vult dan wel het hele zoekerbeeld met wat je in de opname krijgt, en kan tegelijk laten zien wat de belichting en de witbalans doen.

Fujifilm X100 VI Japan

De beeldkwaliteit van de Fujifilm X100VI is flink verbeterd ten opzichte van de X100V. Dat komt natuurlijk vooral door de nieuwe 40 megapixel sensor. Bij andere modellen van Fujifilm met deze sensor stelt de sensor hoge eisen aan de objectieven en haal je enkel het maximale uit de sensor met de beste objectieven. Het vaste 23mm F2 is meer dan goed genoeg voor de 40 megapixel sensor.

Met het Fujinon 23mm F2 objectief kan je heel goed spelen en de scherpte met zichtbaar effect verleggen van het model in de voorgrond naar de bonsai iets verder weg. F2 -1/110e sec. – ISO 800

De scherpte is hoog, de onscherpte op volle opening is fraai. De camera kan ook digitaal zoomen en met een 40 megapixel sensor heb je wat extra pixels om in te zoomen zonder dat de resolutie duidelijk te laag wordt. Het objectief heeft zonder correcties flink wat vertekening en lichtafval, maar met de correcties aan is de vertekening vrijwel volledig weg. Wel hou je op volle opening nog iets van lichtafval over. Theoretisch levert de correctie van beide verlies aan scherpte bij de vertekening en verlies aan dynamisch bereik bij de lichtafval op. Maar de scherpte is ook na correctie van de vertekening nog prima. Het verlies aan dynamisch bereik kan in de hoeken door het ophelderen van de lichtafval kan je soms zien als je donkere partijen extra op moet helderen.

Met de Fujifilm X100VI kan je filmen in 6.2K tot 30 beelden per seconde. Dat is geen gebruikelijke maat voor output, maar het is een ideaal formaat om te bewerken voor 4K-video. Hierdoor kan je naderhand bijvoorbeeld ook prima verticale uitsnedes maken, pannen of inzoomen in het beeld zonder kwaliteitsverlies of iets droppen. De X100VI kan filmen in 10 bit 4:2:2 en in F-log. Hierdoor heb je veel mogelijkheden om de bestanden na te bewerken zonder dat het beeld uit elkaar valt. In 4K kan de X100VI filmen in zowel DCI (17:9) als UHD (16:9) 4K tot 60 beelden per seconde. Net als de X100V heeft de X100VI een intern 4 stops ND-filter waardoor je ook bij volle zon in 4K25p kan filmen met 1/50e van een seconde.

Taiko, Japans drummen, is iets dat je vooral moet horen. Daar is video veel beter voor dan fotografie. De X100VI is gelukkig ook een prima filmcamera. F2 – 1/25e sec – ISO 1600

Dankzij de ingebouwde beeldstabilisatie kan dat nu ook heel goed uit de hand en de beeldkwaliteit is prachtig. Microjitters zijn bij filmen uit de hand nauwelijks waarneembaar.

Fujifilm X100 VI testfoto

De Fujifilm X100VI heeft dankzij de nieuwe X-trans 5 processor een betere autofocus dan het vorige model. De onderwerpsherkenning herkent dieren, vogels, auto’s, motoren, fietsen, vliegtuigen, treinen, insecten en drones. De onderwerpsherkenning is uitgebreid en verbeterd en de camera stelt hierdoor merkbaar sneller scherp dan voorheen. Dat is natuurlijk een groot voordeel in snel wisselende situaties, zoals bij straat- en reportagefotografie.

Fujifilm X100 VI testfoto uit Japan

Bijzondere functies Fujifilm X100VI

De Fujifilm X100VI kan direct met een actieve internetverbinding contact maken voor het delen van content via Frame.io Camera to Cloud. Aanmelden bij Frame.io gaat automatisch, waarna foto’s en video’s direct na de opnames kunnen worden geüpload. Zo kan het workflowproces worden vereenvoudigd.

Een andere bijzondere mogelijkheid op de X100VI, is het ingebouwde 4 stops ND-filter. Hierdoor kan je met veel zon toch nog steeds op volle opening filmen met 25 beelden per seconde en 1/50e seconde sluitertijd. Voor fotografie waarin je beweging juist wil benadrukken, kan je dit ND-filter ook heel mooi gebruiken om lange sluitertijden te krijgen zonder dat je naar F16 of F22 moet. Voor stromend water is dat bijvoorbeeld heel fraai.

Fujifilm X100VI

40 Mp

6.2K

125- 12.800

9 x

1x UHS-II SD

310 opnamen

128x75x55 mm

521 g

€ 1799,- (body)

beeldkwaliteit9
scherpstelling8,5
lichtmeting8
witbalans9
scherm/zoeker9
prijs-kwaliteit8,5
bonus9

eindwaardering8,7

Conclusie test Fujifilm X100VI

De Fujifilm X100VI is vanwege het vaste brandpunt een bijna camera ideale camera voor iedereen die straat- en reportage fotografie doet.

De Fujifilm X100VI is vanwege het vaste brandpunt misschien geen camera voor iedereen. Maar het is wel een bijna camera ideale camera voor iedereen die straat- en reportage fotografie doet. De camera is stil, onopvallend en snel en de beeldkwaliteit is erg goed. Dankzij de beeldstabilisatie kan je nu ook makkelijker uit de hand met langere sluitertijden werken. Er zijn geen echte directe concurrenten van deze camera en de prijs laat zich daardoor moeilijk vergelijken, maar € 1799,00 vinden we een redelijk bedrag, gezien de bijzondere mogelijkheden en hoge beeldkwaliteit. Wie dat goedkoop vindt, kan ook nog kiezen voor een speciale 90 jaar-editie van de X100VI. Dat is een limited edition met een ingegraveerd serienummer, een soft-touch ontspanknop en het oude Fujifilm logo. Daar moet je wel snel bij zijn, want er zijn er wereldwijd maar 1934 (in verband met 90 jarig bestaan van Fujifilm..) van beschikbaar.