Review Leica Q3 – Flexibel en hoge resolutie

0

De Leica Q3 is een van die bijzondere camera’s die niet alles voor iedereen probeert te zijn. Met een niet verwisselbaar groothoekobjectief is het een camera waar je van houdt, of niet. De Q3 heeft een nieuwe, 60 megapixel sensor en een scherm waar eindelijk wat beweging in zit. De nieuwe sensor zorgt voor meer dan alleen wat extra resolutie en samen met de verbeterde autofocus is de Q3 een interessante upgrade van de Q2.

TESTRESULTATEN Leica Q3:

• Hoge resolutie

• 8K video

• Crops in de camera

• IP52 weerbestendig

• Apple certified

• Centraalsluiter

• Relatief lange opstarttijd

• Stevige prijs

De nieuwe sensor zorgt voor meer dan alleen wat extra resolutie en samen met de verbeterde autofocus is de Q3 een interessante upgrade van de Q2.

Introductie Leica Q3

De Leica Q3 is uiterlijk nauwelijks te onderscheiden van de Q2. En waarom zou Leica ook iets aan dat uiterlijk veranderen? De camera heeft een ontwerp dat klassiek en tijdloos tegelijkertijd is. De body heeft veel stijlkenmerken van de Leica M serie en dat ontwerp gaat al bijna zeventig jaar mee. De Q-serie verschilt op twee belangrijke punten van de M-modellen en dat zijn het ontbreken van de meetzoeker en het vast aangebouwde Leica Summilux 28 mm f/1.7 ASPH objectief. In plaats van een meetzoeker heeft de ‘Q’ een elektronische zoeker en het 28mm objectief is erg goed. Het is scherp, heeft autofocus, beeldstabilisatie en een macro-stand. De hele camera heeft ook nog eens IP52-waardering voor de weerbestendigheid.

Wat de Q3 van de Q2 onderscheidt is de 60 megapixel sensor die ook in de nieuwste Leica M11 zit. Met die sensor kan je opnames maken met een hoge resolutie (en veel details dankzij de bijzonder goede 28mm). Leica biedt echter ook de mogelijkheid om digitaal in te zoomen. Door een crop te nemen van het beeld krijg je een steeds kleinere beeldhoek bij een lagere resolutie. Op die manier simuleert de Q3 ook de beeldhoek van een 35, 50, 75 en zelfs 90mm objectief, zonder van lens te wisselen. Natuurlijk hou je steeds minder pixels over hoe verder je ‘inzoomt’, maar het geeft zeker wat extra flexibiliteit. De nieuwe sensor maakt ook opnames met 36 en 18 megapixel mogelijk zonder te croppen. Dat zorgt voor kleinere bestanden en een snellere bediening. Een ander verschil met de Q2 is het kantelbare scherm, waardoor opnames boven je hoofd of laag boven de grond makkelijker worden.

De Q3 heeft een accu gekregen met een iets hogere capaciteit dan de Q2, al is een CIPA score van 350 opnames nog steeds niet heel hoog. In de praktijk zal het – afhankelijk van het zoeker- en schermgebruik – wel mogelijk zijn om iets meer opnames op een acculading te maken. Wie de accu probeert te sparen door steeds de camera uit te zetten, loopt waarschijnlijk wel met regelmaat tegen de relatief lange opstarttijd van een seconde of drie aan. Voor een camera die schreeuwt om gebruikt te worden voor straat- en reportagefotografie, voor het vastleggen van onverwachte momenten, is dat lang. Je gaat dan echt opnames missen.

De Leica Q3 lijkt van boven en van voor sprekend op de Q2. Pas wanneer je de camera omdraait zie je wel degelijk verschillen. Dat komt omdat de grootste verschillen natuurlijk van binnen zitten, met de nieuwe sensor en het nieuwe AF-systeem. Het objectief aan de voorzijde en de knoppen boven op zijn vrijwel ongewijzigd. Aan de achterzijde zit nu een 7,5cm groot scherm met een hogere resolutie, van 1,08 naar 1,8 megapixel. Dit scherm zit niet langer volledig ingebouwd in de camera, maar kan kantelen. Om dat mogelijk te maken, moesten de drie knoppen die op deQ2 links naast het scherm zaten verhuizen naar de rechterkant.

Het oogt iets minder strak en minder ‘Leica’, maar een voordeel daarvan is dat je nu alle knoppen op de achterzijde met de duim van je rechterhand kan bedienen. De zoeker heeft ook een hogere resolutie gekregen en heeft nu 5,76 miljoen beeldpunten. Ook nieuw is dat de camera nu een USB-C aansluiting heeft, die ook goed gebruikt kan worden voor tethered fotograferen en het overzetten van (DNG) bestanden naar een Apple iPhone of iPad. De camera is gecertificeerd door Apple en wordt automatisch herkend als je hem aansluit met de meegeleverde USB-C kabel.

De 60 megapixel sensor komt van Sony en levert dus ongeveer dezelfde beeldkwaliteit als de Sony A7R V en de Leica M11, waar deze sensor ook in wordt gebruikt. Het dynamisch bereik is ook vergelijkbaar. En dat is een goede zaak. Dit is zo’n beetje de beste sensor voor fotografen die de hoogste beeldkwaliteit in kleinbeeld nastreven. Nieuw is dat de hoogste gevoeligheid van de Q3 met ISO 100.000een stop hoger is dan van de M11. Misschien heeft dat met een aanpassing in de verwerking te maken, of heeft Leica gedacht dat ze met die hoogste waarde van de M11 wat al te conservatief zijn geweest. Leica gebruikt de hoge resolutie ook om de beeldhoeken van langere brandpunten te simuleren. Door het opnamegebied van de sensor steeds kleiner te maken, lijkt het alsof je met een 35, 50, 75 of 90mm werkt. Je krijgt dan wel steeds kleinere bestanden met steeds minder pixels: 39 mp op ‘35mm’, 19 mp op ‘50mm’, 8 mp op de ‘75mm’ stand en een magere 6 mp op de ’90 mm’ stand.

Het verlies aan resolutie in de twee ‘tele’standen is dus aanzienlijk, maar 39 megapixels op de ‘35mm’ stand en 19 megapixels op de ‘50mm’stand is nog steeds heel bruikbaar. We zetten de brandpuntsafstanden wel steeds tussen aanhalingstekens, omdat het brandpunt van het objectief natuurlijk niet wijzigt. Het is geen zoom. Het blijft een digitale crop van de sensor waardoor je dit effect creëert. In de 36 en 18 megapixel standen zonder crop wordt het beeld in feite oversampelt. Dit zorgt voor een afname van de ruis in de donkere partijen en dus een iets groter bruikbaar dynamisch bereik.

De Leica Q3 heeft dankzij de sensor met 60 megapixel nu ook de optie om in 8K te filmen, tot 30 beelden per seconde, in H.265 en in Apple ProRes. Dat maakt van de Q3 nog geen echte videocamera. Een microfoon of koptelefoon kan je bijvoorbeeld niet aansluiten. Ook is de compacte body natuurlijk niet ideaal om alle warmte die de camera ontwikkelt met filmen in 8K snel af te voeren. Er is gelukkig wel een HDMI poort waardoor je een externe recorder aan zou kunnen sluiten, waar wel een microfooningang en koptelefoonuitgang op zitten. Naast 8K kan de Q3 ook filmen in 4K tot 60 beelden per seconde in 10 bit 4:2:2 en zelfs tot 120 beelden per seconde in Full HD voor slowmotion.

Scherpstelling

De scherpstelling van de Q3 verschilt op een heel belangrijk punt van de Q2. De Q3 heeft namelijk een hybride autofocus systeem waarin voor het eerst fasedetectie wordt toegepast in combinatie met het al bestaande contrastdetectiesysteem van de eerdere modellen. In theorie moet dit zorgen voor een snellere autofocus en minder heen en weer zoeken om de juiste scherpstelling te bereiken. Gebruik je het objectief om handmatig scherp te stellen, dan krijg je een afstandsschaal en scherptediepteschaal. Ook zitten er harde stops op de kortste instelafstand en oneindig.

De kortste instelafstand is 17 centimeter (vanaf de sensor). Leica noemt dit al macro, maar met de redelijk ruime beeldhoek van de 28m krijg je natuurlijk ook op 17 centimeter al flink wat in beeld. Toch is het natuurlijk wel mooi dat je zo dichtbij kan scherpstellen voor bijzondere perspectieven. Om zo dichtbij scherp te stellen, moet je de camera wel in de macro stand zetten, met een schuif op het objectief. De scherpstelling wordt dan beperkt van 17 tot 30 centimeter.

De Leica Q3 heeft twee functies die de Q2 niet had en dat zijn Leica Perspective Control (LPC) en Leica Dynamic Range (LDR). Met LPC kan je lijnen in gebouwen die naar elkaar toe gaan lopen of juist van elkaar gaan wijken doordat de camera omhoog of omlaag gericht wordt, weer keurig recht zetten. Hierdoor kan je jpegs perfect corrigeren en de correctie wordt ook meegenomen wanneer de bestanden opent in Lightroom. Een verschil tussen de jpegs en de rawbestanden is dat de jpegs beeldvullend zijn en de rawbestanden niet. In Lightroom moet je de beelden zelf croppen. Dat de LPC correcties ook zichtbaar zijn in Lightroom juichen we toe. Een aantal camera’s van OMSystem/Olympus hebben een soortgelijke correctiemogelijk, maar die werkt alleen maar op de jpegs. Je krijgt hierdoor tijdens het maken van de opname wel een idee hoever je kan gaan met corrigeren, maar je zal in de nabewerking de rawbestanden volledig handmatig moeten rechtzetten. De correctie die LPC uitvoert, zorgt natuurlijk voor een crop in het bestand en dus voor een verlies aan pixels. Maar met 60 megapixels op de sensor blijft er ook na correctie natuurlijk nog genoeg over.

Voor liefhebbers van flitsfotografie is de centraalsluiter een groot pluspunt. Hierdoor kan de camera synchroniseren met flitsers bij alle sluitertijden, tot 1/2000e van een seconde, zonder gebruik te hoeven maken van high speed sync. Met moderne flitsers kan je vaak ook flitsen met hele korte sluitertijden, maar dat lukt alleen door het flitsvermogen te spreiden over een langere opnametijd. Dat kost veel vermogen en dus heb je minder licht voor de opname. Met de Q3 kan je het volle vermogen van je flitser concentreren in die korte opnametijd, dankzij de centraalsluiter.

De Q3 is Apple certified, waardoor een perfecte samenwerking met iPhones en iPads gegarandeerd is. De Q3 heeft nog iets dat je vindt op smartphones: draadloos opladen. Voor de Q3 is zelfs een speciaal laadstation beschikbaar van Leica met dezelfde vormgeving als de Q3. Je kan de camera er simpelweg opzetten en hij laadt op.

Leica Q3

60 Mp

8K30p

50-100.000

15x

1x UHS-2 SD

350 opnamen

130x80x95 mm

gewicht (incl accu)743 g

€ 5950,00 (body)

Conclusie test Leica Q3

De Leica Q3 is compact, licht en in het gebruik heel prettig.

De Leica Q3 is een bijzondere camera. De combinatie van de hoogste resolutie sensor met een uitstekend en lichtsterk, gestabiliseerd groothoekobjectief zorgt ervoor dat met ieder licht bijzondere opnames kan maken. De Q3 is ook nog eens  bijzonder weerbestendig zodat je de camera onder alle omstandigheden kan gebruiken. De cropmogelijkheden zijn echt handig en meer dan een gimmick en de goede interface en ergonomie tillen de camera echt naar een hoog niveau. Of dat de hoge prijs waard is? De camera kost niet meer dan een Sony A7R V (met dezelfde sensor) met een lichtsterk GM-objectief. De Sony is dan veelzijdiger, maar de Leica is compacter, lichter en daardoor in het gebruik misschien wel weer prettiger. Dus ja, de Leica Q3 is zijn prijskaart zeker waard.