Review Leica SL3 – topcamera met L-vatting

0

De Leica SL3 is Leica’s topmodel. Het nieuwe model is lichter en kleiner dan de SL2 en op een aantal punten verfijnd. Het grote nieuws is de verbeterde autofocus en de nieuwe sensor. Net als bijvoorbeeld de Panasonic Lumix S5 II heeft de Leica SL3 – eindelijk – fasedetectie autofocus. Ook beschikt de SL3 nu over een 60 megapixel sensor.

TESTRESULTATEN Leica SL3:

• 60 megapixel sensor

• Kantelbaar scherm

• IP54 weerbestendig

• Fasedetectie AF

• IBIS iets minder goed dan vorig model

• Accu niet erg krachtig

Met een 60 megapixel sensor en fasedetectie autofocus kan de SL3 de strijd met de concurrentie in het topsegment aan.

Introductie Leica SL3

De Leica SL3 is aan alle kanten een paar millimeter kleiner dan de SL2 en ook wat lichter. Dat is mooi meegenomen, maar dat is niet het grote nieuws. Dat is dat de Leica SL3 een nieuwe sensor heeft met 60 megapixel. Dat viel natuurlijk wel te verwachten, nadat eerst de Leica M11 en daarna de Leica Q3 werden voorzien van zo’n sensor. Ze zijn echter niet allemaal hetzelfde. De sensor van de SL3 heeft net als de Leica Q3 een laagste ISO-waarde van 100 en niet 64 zoals de Leica M11. Of de SL3 daarmee dezelfde beeldkwaliteit haalt als de M11 zullen we nog moeten testen. De tweede grote verandering is dat de SL3 nu fasedetectie heeft, net als bijvoorbeeld de Panasonic S5 II. Ook voor Leica werd het tijd om afstand te doen van een autofocus systeem dat enkel op contrastdetectie is gebaseerd. Contrastdetectie is wel nauwkeurig, maar minder snel dan een systeem dat is gebaseerd op fasedetectie, omdat het vaak wat meer moet zoeken. Dat is zowel met snelle reeksopnames van een bewegend onderwerp hinderlijk omdat je dan de camera in-en-uit de scherpte ziet gaan waardoor je er niet zeker van kan zijn dat de opname scherp is, als bij filmopnames waarbij je soms de scherpte iets ziet verlopen om dan – hopelijk – weer terug te komen op je onderwerp. Het systeem dat Leica toepast is een hybride systeem dat fasedetectie gebruikt om snel in de juiste richting scherp te stellen om vervolgens contrastdetectie te gebruiken voor de fijnafstelling. Veel merken doen dat overigens zo.

Om de camera kleiner te maken heeft de Leica SL 3 een nieuw ontworpen sluiter en beeldstabilistatie. Gek genoeg zijn de specificaties hierdoor niet verbeterd. De flitssynchronisatie is wat trager geworden met 1/200e van een seconde en de beeldstabilisatie is verlaagd van 5,5 stops op de SL2 naar 5 stops op de SL3. Zo’n stapje terug zien we tegenwoordig niet vaak, tenzij de camera heel veel kleiner wordt, zoals bijvoorbeeld bij de Sony A7C modellen. Een ander minpuntje is de accu, die volgens CIPA-normen goed is voor 260 opnames. In de praktijk zal je waarschijnlijk moeiteloos het dubbele kunnen halen, maar in vergelijking met andere merken is dit nog niet veel.

De Leica is compacter en lichter geworden, maar is nog altijd geen kleine camera per se. De camera ligt hierdoor wel goed in de hand en wordt daarbij geholpen door een lekkere grote greep die de SL3 overneemt van zijn voorganger. De camera heeft een IP54 waardering voor waterdichtheid en dat is zelfs nog iets beter dan bijvoorbeeld de op dit punt toonaangevende Olympus OM1 Mark II heeft. De Leica SL3 is daarmee de meest weerbestendige camera van dit moment.

De SL3 heeft een top-LCD, net als de andere SL-modellen, maar de SL3 heeft geen gewone aan/uit schakelaar meer. In plaats daarvan zit er links op de achterkant een knop die aanraakgevoelig is. Rond de knop zit een gekleurde LED. De kleuren kan je zelf instellen. Het ziet er een beetje uit als luxe platenspeler uit de jaren ’80 en we vragen ons af dit nou zoveel handiger is dan een normale schakelaar. De positie zorgt ervoor dat je altijd twee handen nodig hebt om de camera aan of uit te zetten en dat zien we graag anders. De knoppen achter op de Leica SL3 bevinden zich nu allemaal rechts van het scherm, net als bij de Leica Q3. Samen met het aanraakgevoelige scherm en het intuïtieve menu is de camera hierdoor makkelijk te bedienen. De SL3 heeft verder 6 programmeerbare knoppen en die kan je een andere functie geven door ze even wat langer ingedrukt te houden. Dat is een van die dingen die op een Leica anders werken dan bij andere merken, maar die tegelijk de camera zo handig maken. De tegeltjes op het scherm en de weergave van de functies in het scherm werken op dezelfde manier.

De resolutie van de zoeker is hetzelfde gebleven, met 5,76 megapixel. De resolutie van het scherm is verhoogd naar 2,3 megapixel. Zeker zo belangrijk is dat het scherm nu achter de camera kan kantelen, zowel 45 graden omlaag als 90 graden omhoog. De camera heeft aan de linkerkant dezelfde aansluitingen als de SL2, met een koptelefoon- en microfooningang en een grote HDMI-aansluiting. De USB-C poort kan zowel gebruikt worden om de camera te laden als van voeding te voorzien. Aan de rechterkant zitten nog steeds twee kaartsleuven, maar een ervan is nu een CFexpress type B. Dat is handig om de grotere bestanden van de SL3 snel weg te kunnen schrijven. Het betekent echter wel dat je zult moeten investeren in CFexpress kaarten als je backups wilt maken op een tweede kaart.

De Leica SL3 heeft een 60 megapixel die we min of meer al kennen van de Q3 en de M11. De M11 heeft echter 64 ISO als laagste gevoeligheid en de Q3 en de SL3 100. De M11 kan hierdoor 2/3e stop meer licht opvangen dan de SL3. De SL3 beschikt ook niet over een multishotmode waar bijvoorbeeld de Sony A7R V wel over beschikt. De camera heeft een 8Gb buffergeheugen en snelle CFexpress type B, maar geen hoge opnamesnelheden. De camera haalt wel 15 beelden per seconde, maar zonder tussentijdse aanpassingen van de autofocus of de belichting en alleen met elektronische sluiter. Wil je wel de autofocus tussen de opnames door blijven gebruiken, dan haalt de SL3 maar 5 beelden per seconde en wil je ook nog in 14 bit blijven schieten in plaats van 12, dan zakt de snelheid naar vier beelden per seconde.

Bij de SL3 kan je kiezen tussen een menuweergave voor fotografie (boven) en film (onder).
Als je wilt filmen kan je onder andere een sluiterhoek van bijvoorbeeld 180 graden instellen. Dat is heel handig als je regelmatig van opnamesnelheid verandert, bijvoorbeeld van 25 beelden naar 50 beelden. De sluitertijd verandert dan mee met het wijzigen van de opnamesnelheid.

De Leica SL3 kan filmen in 8K en 4K met een cropfactor. In 8K kan dat tot 24 beelden per seconde en in 4K tot  60p. De camera heeft een aantal echte cinemafuncties zoals de mogelijkheid om de sluiterhoek in te stellen als alternatief voor de sluitersnelheid. Ook kan de camera waveforms weergeven en uiteraard kan je filmen in L-log. Vrijwel alle camera’s met 60 megapixel sensoren hebben echter behoorlijk wat rolling shutter en we zijn benieuwd naar onze praktijktest of de SL3 dit heeft weten op te lossen.

De Leica SL3 heeft eindelijk fasedetectie autofocus. Net als bij Panasonic (en veel andere merken) is het een hybride systeem dat zowel van fasedetectie als van contrastdetectie. De fasedetectie zorgt ervoor dat het systeem niet alleen snel is, maar ook minder hoeft te zoeken. Dat is belangrijk voor video-opnames met autofocus en ook het volgen van snelbewegende onderwerpen bij reeksopnames. Bij dat laatste helpt de camera met onderwerpsherkenning. Die is niet zo uitgebreid als bij sommige andere merken. De Leica SL3 herkent wel dieren en mensen en bij mensen herkent de camera zowel ogen als gezichten als lichamen.

Leica SL3

60,3 Mp

8K24p – 4K60p – 1080/120p

100-100.000 (50-100.000 uitgebreid)

15x, zonder AF of AE

opslagmedia1x UHS-II en 1x CFexpress type B

260 opnamen

141x108x84 mm

770 g, excl. accu

verkoopprijs€ 6.800,00 (body)

Conclusie test Leica SL3

De Leica SL3 is een camera voor fotografen die op zoek zijn naar de hoogste kwaliteit, maar die geen haast hebben.

Zoals veel Leica modellen is de SL3 een camera die je moet ervaren. Op papier biedt de camera een hoge beeldkwaliteit voor fotografie en goede videomogelijkheden. In de praktijk is die hoge beeldkwaliteit zeker haalbaar en krijg je nog die typische Leica kleurweergave erbij die foto’s toch vaak iets extra’s geeft. Dit is echter geen camera die je speciaal koopt om mee te filmen en ook voor actiefotografie is de SL3 niet echt geschikt. Daar staat weer tegenover dat het werken met een Leica iets speciaals heeft. Dat komt voor een groot deel door de interface, die tegelijk klassiek en intuïtief is. Leica’s kan je makkelijk doorgronden, ook zonder handleiding. Dan hebben we de kwaliteit van de Leica objectieven nog niet genoemd, en dat zal voor een hoop fotografen toch een voorname reden zijn om voor een camera van Leica te kiezen. De SL3 is niet echt goedkoop, maar zijn prijs wel waard, tenminste, voor fotografen met een manier van werken waar deze camera echt tot zijn recht komt.