Review OM System OM-1 Mark II – Met GND, verbeterde AF en IBIS

0

De technische aanpassingen aan de OM System OM-1 Mark II ten opzichte van de originele OM-1 zijn klein. Maar die aanpassingen zorgen er wel voor dat de camera weer up to date is. Er is ook een nieuwe functie: een digitaal grijsverloop filter tot 3 stops.

TESTRESULTATEN OM System OM-1 Mark II:

• Betere autofocus

• Betere beeldstabilisatie

• ND van 6 naar 7 stops

• Digitaal verlopend grijsfilter

• Geen toename aantal pixels

• Menu nog altijd niet aanraakgevoelig

Met de nieuwe updates is de OM System OM-1 Mark II weer behoorlijk bij de tijd.

Introductie OM System OM-1 Mark II

De OM System OM-1, die de opvolger was van de Olympus OM-D E-M1 Mark III, was een bij zijn introductie een krachtige camera met veel bijzondere functies. De beeldstabilisatie was en is nog altijd een van de allerbeste en multishot high res opnames uit de hand, ingebouwde digitale ND filters of een Live Composite mogelijkheid vind je bij de meeste andere merken nog steeds niet. Op andere vlakken is de originele OM-1 inmiddels wel ingehaald door de concurrentie. Dat geldt dan vooral voor de autofocus. De OM-1 heeft weliswaar onderwerpsherkenning, maar die is lang niet zo geavanceerd als bij bijvoorbeeld Sony. De OM-1 had in vergelijking met een aantal andere merken wat meer moeite met het volgen van onderwerpen in C-AF. De OM System OM-1 Mark II heeft een verbeterde onderwerpsherkenning. De autofocus heeft hierdoor minder moeite om onderwerpen te volgen, ook – of juist – als deze zich verplaatsen in het beeld. Stabilisatie is altijd een van de sterke punten geweest van de Olympus en OM-System camera’s. Inmiddels zijn er andere fabrikanten die net als OM-System een stabilisatie claimen van 8 stops. In de praktijk blijven we de stabilisatie van OM-System superieur vinden. De camera’s worden daarbij natuurlijk geholpen doordat de sensor kleiner en lichter is en de brandpunten bij een vergelijkbare opname de helft korter zijn dan bij kleinbeeld. Toch heeft OM-System nog kans gezien om een extra halve stop beeldstabilisatie te winnen. De OM System OM-1 Mark II zou goed moeten zijn voor 8,5 stops.

ND128 en GND8

De termen ND128 en GND8 zullen vooral landschapsfotografen wat zeggen. De OM System OM-1 Mark II  heeft nu ook ND128 filter. Dat staat voor een grijsfilter (Neutral Density) met een densiteit van 128, ofwel een 7 stops ND filter. De overige standen (2,4,8,16,32 en 64) blijven natuurlijk aanwezig. GND8 staat voor een grijsverloopfilter (Graduated Neutral Density) van 3 stops. Dat wil zeggen dat je een deel van het beeld drie stops donkerder kan maken dan de rest. Een of twee stops is ook instelbaar voor als drie stops teveel is. De OM System OM-1 Mark II heeft deze filters niet fysiek ingebouwd en gebruikt ook geen nabewerking van een losse opname achteraf om dit effect te bereiken. Voor de ND- en GND-functie maakt de OM System OM-1 Mark II gebruik van de snelle uitlezing van de 20 megapixel stacked sensor en de flinke rekenkracht die de camera aan boord heeft. Voor deze grijsfilterfuncties maakt de camera meerdere opnames die intern worden samengevoegd. Voor de ND-functie voegt de camera meerdere opnames samen. Verschillen die ontstaan doordat een deel van het onderwerp beweegt, zoals bijvoorbeeld met stromend water, worden niet weggerekend maar blijven juist behouden, waardoor het effect onstaat alsof de opname met een lange sluitertijd is gemaakt en niet met een serie opnames met kortere sluitertijden. Voor het variabel ND-filter voegt de camera op dezelfde wijze twee opnames met verschillende belichtingen samen. Dit kan je met iedere camera met een bracketing-mogelijkheid naderhand doen, maar de kracht van de OM System OM-1 Mark II is nu juist dat je deze functies direct in de camera hebt zitten. Hierdoor kan je ter plekke beoordelen of je het beeld hebt gemaakt dat je voor ogen hebt, in plaats van achteraf in software te moeten knutselen. Dat geeft niet alleen zekerheid, maar stimuleert ook je creativiteit. Al deze rekenkracht dankt de camera niet aan een nieuwe processor. Die is namelijk hetzelfde is als die van de OM-1. Wat OM-System heeft gedaan is de werking ervan verbeteren door het geheugen te vergroten. Hierdoor kan de camera complexe berekeningen sneller uitvoeren. Vandaar dat de camera nu dus ook een GND-filter heeft. Ook het geheugen van de buffer is vergroot, waardoor je nu langere opnamereeksen kan maken voordat de camera stopt of trager wordt.

De OM System OM-1 Mark II heeft dezelfde robuuste body als  zijn voorganger met een IP53 waardering voor weer- en stofbestendigheid. Dat betekent dat de camera daadwerkelijk met water besproeid kan worden vanuit diverse hoeken zonder nadelige gevolgen. De grip ligt ondanks de compacte afmetingen van de body lekker in de hand en de OM System OM-1 Mark II kan worden voorzien van een extra verticale grip. Met de  accu, de BLX 1, zijn 520 opnames mogelijk volgens de CIPA test. In de praktijk haal je meestal veel meer beelden, zeker als je opnames snel achter elkaar maakt. Olympus claimt 1100 beelden wanneer je gebruik maakt van energiebesparende maatregelen. Met een volle accu kan ook tot 90 minuten worden gefilmd. De camera wordt niet geleverd met een acculader, maar wel met een USB-C kabel. De kabel kan geladen worden met iedere powerbank, en met een PD-exemplaar kan de camera ook gebruikt worden tijdens het laden.

De OM System OM-1 Mark II heeft hetzelfde menusysteem als de OM-1. Dat is een goede zaak. Camera’s van Olympus zijn heel erg flexibel waar het gaat om het aanpassen van instellingen, maar het was vaak niet eenvoudig om alles in de menu’s te vinden. De structuur bestaat uit horizontale tabs in plaats van een verticale lijst zoals bij de Olympus modellen. Het nieuwe menu is veel logischer en wat goed is went snel. Helaas is dat menu nog altijd niet aanraakgevoelig. Het Super Control Panel is dat wel. Dus waarom het menu niet? Het zou het navigeren zoveel sneller hebben gemaakt. Gelukkig is er nu eindelijk wel een My Menu functie waardoor je de veelgebruikte opties bij elkaar kan zetten. Dat scheelt tijd.

De zoeker heeft 5,7 miljoen beeldpunten. Het is een mooie zoeker en het beeld kan 120x per seconde worden ververst. Dat draagt bij aan een mooi zoekerbeeld en het zoekerbeeld is hierdoor blackout free bij hoge opnamesnelheden. Het scherm heeft 1,6 miljoen beeldpunten.

De OM System OM-1 Mark II heeft net als een aantal van zijn voorgangers een 20 megapixel sensor en net als de OM 1 is het een stacked sensor waarbij iedere pixel bestaat uit vier afzonderlijke lichtgevoelige cellen. In de praktijk is deze sensor duidelijk beter bij hoge gevoeligheden en heb je minder snel last van ruis in beeld dan bij de oudere Olympus modellen. Het gat tussen MFT en de betere APS-C camera’s is hierdoor niet zo groot als de sensor afmetingen doen vermoeden. Doordat het een stacked sensor is, kan de sensor snel uitgelezen worden en dat draagt bij aan de effectiviteit van alle bijzondere mogelijkheden die de OM System OM-1 Mark II heeft. Veel van die mogelijheden kunnen ook op andere manieren bereikt worden. Opnames met lange sluitertijden kan je met ‘gewone’ camera’s ook op statief met een ND filter maken. Maar doordat het met de OM System OM-1 Mark II allemaal uit de hand kan, zal je dit soort opnames meer en sneller maken dan met andere camera’s en dat kan toch wel degelijk voor betere foto’s zorgen. Voor veel vormen van fotografie is 20 megapixel eigenlijk best voldoende en ja, die opnames kan je ook prima heel groot printen. Maar wie dat nog niet genoeg vindt, kan ook uit de hand high res opnames maken van 50 megapixel, of 80 megapixel vanaf statief.

Op videogebied zijn er niet zoveel vernieuwingen. De verschillen met de originele OM-1 blijven beperkt tot een nieuwe verticale opnamemogelijkheid voor contentcreators die vooral voor TikTok en Instagram filmen en de OM System OM-1 Mark II kan nu ook prima als webcam gebruikt worden. 10 bit opnames in 4:2:2 zijn echter nog steeds voorbehouden aan filmen in Log en HLG en niet beschikbaar voor overige standen. Die zijn nog steeds enkel 8 bit. Verder zijn de mogelijkheden dus hetzelfde als bij de OM-1. Je kan dus filmen in 4K tot 60 beelden per seconde en raw output naar een Ninja V is ook mogelijk. Voor professionals die het onderste uit de kan willen, is dat een fijne optie. Helaas heeft de ook de OM System OM-1 Mark II nog steeds geen grote HDMI A uitgang heeft. Dat zou passen bij de robuustheid die de camera verder uitstraalt. Je moet het nu doen met een veel kwetsbaardere HDMI D uitgang en dat vraagt eigenlijk om een metalen frame om de camera waar je de kabel op kan vastzetten.

De grootste vooruitgang in de OM System OM-1 Mark II zit misschien wel op het gebied van de autofocus. Die gebruik je hoogswaarschijnlijk namelijk iedere opname en dan maken kleine verbeteringen bij elkaar een groot verschil. De AF-module van de OM System OM1 heeft net als de OM-1 1053 punten. De originele OM-1 had ook al onderwerpsherkenning met algoritmes voor het herkennen van auto’s, motoren, vliegtuigen, treinen, vogels en katten en honden. De autofocus bij het vorige model had echter moeite om onderwerpen te volgen als deze buiten de aangegeven autofocuszone kwamen. De OM-1 had weliswaar ook gezichts- en oogherkenning, maar deze werkte niet meer optimaal als het gezicht van je model even afgeschermd werd of je model zich omdraaide. Andere merken hebben dit opgelost door ook een soort van lichaamsherkenning toe te voegen en dat is precies wat de OM System OM-1 Mark II nu ook heeft. Hierdoor is de camera in staat om personen veel beter te volgen, ook als ze zich omdraaien of iemand even voorlangs loopt. Je kan hierdoor nu ook beter aan de camera overlaten op welk punt moet worden scherpgesteld. Dat is een grote verbetering ten opzicht van de OM-1, waar je het beste af was met eerst het juiste scherpstelpunt te selecteren.

Ten opzichte van de concurrentie

De OM System OM-1 Mark II is nog altijd een bijzondere camera die voor bepaalde soorten fotografen de nodige voordelen kan bieden. Door de komst van onder andere de hele compacte Sony A7C II en A7C R hebben met compacte G-serie objectieven hebben reislustige fotografen meer opties gekregen. De Sony’s zijn dankzij hun grotere sensoren beter bij hoge gevoeligheden en voor landschapsfotografie bieden ze een groter dynamisch bereik op de laagste gevoeligheid. De OM System OM-1 Mark II stelt daar echter een groot aantal andere voordelen tegenover, zoals een IP53 weerbestendigheid, en nog compactere vaste brandpunten (die helaas voor het grootste deel niet weerbestendig zijn). Zolang je alleen naar de beeldhoek en het bereik kijkt, ben je bij tele-objectieven met de OM System OM-1 Mark II ook in het voordeel. Een 300mm op de OM-System levert namelijk dezelfde beeldhoek op als een 600mm op een kleinbeeldcamera. En zo’n 300mm op een OM-System is natuurlijk veel compacter en lichter dan een 600mm op kleinbeeld. Los daarvan biedt de OM System OM-1 Mark II nog veel andere voordelen, zoals de hierboven al besproken digitale ND-filters en GND-filters, Live Composite en zaken als Focus Stacking in de camera, multishot high res foto’s uit de hand die je ook direct in de zoeker kan terug zien en meer. Al deze mogelijkheden maken van de OM System OM-1 Mark II veel meer dan een compacte camera met een kleine Micro Four Thirds sensor met ‘maar’ 20 megapixel. Je moet je alleen wel willen verdiepen in deze functies om het maximale uit de camera te halen.

OM System OM-1 Mark II

20,4 Mp

4K 60p in 10 bit 4:2:2

200-25.600 (80-102.400 uitgebreid)

120 bps in burst, 10 met sluiter

2 x UHS II SD

520 opnamen

140x92x73 mm

599 g

€ 2399,00 (body)

om-digitalsolutions.com

Conclusie test OM System OM-1 Mark II

Voor een bepaalde doelgroep is de OM System OM-1 Mark II nog altijd een van de beste camera’s om mee te nemen.

De OM System OM-1 Mark II is nog altijd een unieke camera dankzij de mogelijkheden die je op maar weinig andere camera’s vindt. Voor outdoor- en natuurfotografen is het mogelijk ook de beste camera om te hebben. De combinatie van draagbaarheid, weerbestendigheid en de mogelijkheid dingen met de camera te doen die je bij andere merken alleen met een statief en/of filters kan doen, maakt van de OM System OM-1 Mark II een hele goede camera voor onderweg. De prijs is iets hoger dan van het oude model, maar dat valt in deze tijden wel te verwachten en is gezien de kwaliteit nog steeds heel redelijk.