Full Review Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE – Goed alternatief

0

De Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE is het tweede objectief met het redelijk bijzondere bereik van 35 tot 150mm, na de Tamron 35-150mm F2.0-2.8 Di III VXD met dezelfde specificaties. Het is ook precies even lichtsterk en bijna net zo groot en zwaar. De Samyang is echter een stuk goedkoper dan de Tamron en het is ook nog eens parfocaal.

TESTRESULTATEN Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE:

 

VOORDELEN

NADELEN

  • Handig zoombereik

  • Hoge lichtsterkte

  • Parfocaal scherpstelling

     

  • Weerbestendig

     

  • Scherpe prijs

  • Weinig bereik aan de groothoekkant

  • Minder scherp in hoeken

De Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE lijkt vooral voor filmers een aantal hele aantrekkelijke functies te hebben.

De ‘verborgen’ rode ring die alleen onder een bepaalde hoek te zien is, is een designkenmerk van de nieuwe Samyang objectieven.

Introductie

In 2019 introduceerde Tamron het 35-150mm F2.8-4.0 Di VC OSD objectief voor spiegelreflexcamera’s. Het ongewone zoombereik van 35 tot 150 mm is typisch voor Tamron, dat graag buiten de lijntjes kleurt. In 2021 volgde de Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD voor spiegelloze camera’s van Sony, met hetzelfde zoombereik maar wel een hele stop lichtsterker. Daardoor kon dit objectief volgens Tamron een hele set objectieven met de klassieke brandpuntsafstanden (35mm, 50mm, 85mm, 105mm en 135mm) vervangen.

Nu brengt Samyang een vergelijkbaar objectief uit voor Sony full-frame camera’s. Als je de belangrijkste specificaties van de Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE bekijkt, lijkt het wel een kopie van de Tamron. Als imitatie de hoogste vorm van waardering is, dan is de Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE dus een blijk van hoe goed en populair de Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD is. De Samyang en de Tamron hebben exact hetzelfde brandpuntbereik en dezelfde variabele lichtsterkte en zijn ongeveer even groot en zwaar. Zelfs de kortste instelafstand is identiek, en ook de bedieningselementen zijn bijna dezelfde.

Het zoombereik gaat van 35 tot 150 mm. RESP. F2.0, 1/1.600, ISO 100, 35MM EN F2.8, 1/640, ISO 100, 150MM

Het verschil zit hem echter aan de binnenkant. De optische formule is anders: beide objectieven hebben 21 lenselementen, maar bij Tamron zijn die verdeeld in 15 groepen en bij Samyang in 18 groepen. De Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE is daarnaast parfocaal, wat wil zeggen dat bij in- en uitzoomen de scherpstelling niet verandert. Dat is voor videomakers mooi meegenomen; over het algemeen zijn alleen dure cine-objectieven parfocaal.

Foto: Alyssa Zalabai

Een groot verschil zit er wel in de adviesprijs van de nieuwe Samyang, die zo’n 600 euro onder die van de huidige prijs van de Tamron zit. En dat maakt dit objectief bereikbaarder voor een doelgroep voor wie de Tamron net wat te duur is.

Parfocal

Volgens Samyang is de AF 35-150mm F2.0-2.8 FE ook parfocal, wat wil zeggen dat bij het zoomen de scherpstelling niet veranderd. maken. Dat was over het algemeen alleen weggelegd voor dure cinezooms. Tamron claimt niet dat hun objectief parfocal is en we hebben het objectief daar dan ook niet op getest. Het maakt deze Samyang extra interessant voor filmers. In dat opzicht sluit dit objectief mooi aan op de Samyang 24-70mm F2,8 FE.

Bouw

De Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE is een fors objectief met een behoorlijk gewicht. Het is 15,7 cm lang, met een telescopisch ontwerp; als je inzoomt tot 150mm, wordt het 19,7 cm lang. Het is weerbestendig met pakkingen rond alle draaiende delen en rond de bajonet. Het heeft een filtermaat van 82 mm en wordt geleverd met een tulpvormige zonnekap.

Aan de voorzijde zit een geribbelde scherpstelring. De brede zoomring zit meer naar achter en heeft markeringen voor 35, 50, 70, 85, 100, 135 en 150mm. Tussen deze ringen zitten de andere bedieningselementen; twee focus-hold knoppen, een AF/MF schakelaar en een custom-schakelaar met 3 standen. Er is ook een schakelaar om de zoomring in transport te vergrendelen In de AF-modus kun je Customstand 2 gebruiken om de diafragmaregeling aan de scherpstelring toe te wijzen. In de MF-modus kun je instellen hoe de scherpstelring reageert: niet-lineair (Customstand 1) of lineair (Customstand 2). Customstand 3 activeert een bijzondere functie: Dolly Shot. Dit is een term uit de filmwereld. Bij ’een dolly shot zoom je uit, terwijl de camera gelijktijdig naar het onderwerp toe beweegt of andersom. Push-in of push-out genoemd. Daardoor blijft het onderwerp even groot in beeld, terwijl het perspectief door het verschil in brandpuntsafstand wel verandert. Het effect is bekend uit films als Vertigo en Jaws en wordt daarom ook wel het Vertigo-effect genoemd. Met de Dolly Shot functie geactiveerd zijn de scherpstelring en de zoomring gelinkt, zodat de scherpstelafstand automatisch aangepast wordt wanneer je aan de zoomring draait.

De 35-150mm F2-2.8 van Tamron en Samyang hebben veel overeenkomsten

Verwacht hiervan overigens geen wonderen, je moet nog steeds zelf bewegen met je camera en het synchroniseren van de beweging met de camera en de zoombeweging vergt veel oefening.

Schakelaars

De Samyang heeft, alweer net als de Tamron, twee focus hold knoppen, een AF/MF schakelaar en een custom-schakelaar met drie standen. Die zijn op dezelfde manier verdeeld als bij de Tamron, alleen zitten ze net op een iets andere plaats. De Tamron heeft namelijk een  bredere scherpstelring, waar bij de Samyang de zoomring juist weer breder is. Hierdoor zitten de knoppen op de Samyang verder naar voren.

Het optisch ontwerp van de Samyang bestaat uit 21 elementen in 18 groepen, met een keur aan exotisch glas. Het objectief is weerbestendig met pakkingen rond alle draaiende delen en een pakking rond de bajonet. Het objectief wordt geleverd met een tulpvormige zonnekap.

Scherpstelling

Foto: Alyssa Zalabai

Voor de scherpstelling gebruikt de Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE een STM-motor. Zo’n stappenmotor is over het algemeen iets minder snel, maar wel stiller dan de VXD-motor die Tamron in de 35-150mm F2-2.8 Di III VXD gebruikt. In de praktijk merkten we weinig verschil. Op een Sony A7 III gaat scherpstellen redelijk snel en de AF-tracking werkt goed. Dat de scherpstelling erg stil is, is een voordeel bij filmen, want de interne microfoon van de camera kan het geluid van de autofocus makkelijk oppikken.

Door de minimale instelafstand van 8,5 cm op 150 mm zijn fraaie close-ups mogelijk. F2.0, 1/400, ISO 100, 150MM

De kortste instelafstand van de Samyang gaat van 33 cm op de 35mm stand tot 85 cm op de 150mm stand, met een vergrotingsmaatstaf van respectievelijk 1:5,7 in de groothoekstand en 1:5,9 in de telestand. Dat is ver van macro (1:1), maar het laat toch wel mooie close-ups toe. Zeker voor portretten is 85 cm op 150mm een mooie afstand voor beeldvullende Head shots.

Filmfuncties

De Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE heeft nog twee bijzondere functies die met name voor filmers heel interessant zijn. Het objectief is namelijk parfocal, wat wil zeggen dat de scherpstelling niet veranderd als je zoomt. Een andere bijzondere optie is ‘Dolly Zoom’. Die krijg je met de Customknop op stand 3 en de AF/MF schakelaar op MF. In deze stand kan je uitzoomen terwijl je naar je onderwerp toebeweegt of juist andersom. Je onderwerp verandert bij dit soort shots niet van grootte, maar het perspectief veranderd wel. Het effect is beroemd geworden door de film Vertigo van Alfred Hitchcock, maar wordt tegenwoordig ook veel in autoprogramma’s en muziekvideo’s gebruikt.

De kortste instelafstand van de Samyang is 33 cm. op de 35mm stand en 85 cm. op de 150mm stand. De vergrotingsmaatstaven die je hiermee kan halen zijn 1:5,7 in de groothoekstand en 1:5,9 in de telestand. Geen macromogelijkheid dus, maar meer dan voldoende voor close portretten bijvoorbeeld.

Customstanden

De Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE heeft een customschakelaar die drie standen heeft en die werkt samen met de AF/MF schakelaar.

In Customstand 1 werkt de AF/MF schakelaar gewoon zoals je verwacht. AF is autofocus, MF is handmatige scherpstelling.

In Customstand 2 werkt de scherpstelring in de AF-stand als (klikloze) diafragmaring en in de MF-stand krijg je een lineaire handmatige scherpstelling. Voor filmers die zelf de controle willen is dat ideaal.

In Customstand 3 doet de scherpstelring in de AF-stand niets, en krijg je in de MF-stand de beschikking over de Dolly Shot mode.

De Focus Hold knoppen hebben ook nog een eigen slimmigheid. Hou je die namelijk 3 seconden ingedrukt met de AF/MF schakelaar op MF, dan zet je de ingestelde afstand in een geheugen. Verander je daarna de scherpstelling, maar wil je snel weer terug naar de vastgelegde afstand, dan hoef je enkel de Focus Hold knop nog een keer in te drukken.

Beeldkwaliteit

Foto: Andrei Coste

De Samyang levert een goede beeldkwaliteit over het hele zoombereik. De scherpte is zeer goed in het midden, maar neemt af naar de hoeken toe als je op volle opening werkt. Diafragmeren maakt ook de hoeken scherp. Het maximaal diafragma van F2.0 haal je overigens alleen op de 35mm stand. Bij inzoomen naar 40mm wordt het al F2.2 en rond de 60mm zit je op F2.5. Voorbij 80mm heb je F2.8.

De scherpte is over het hele zoombereik zeer goed in het beeldmidden. F2.8, 1/100, ISO 100, 150MM

De achtergrondonscherpte is mooi. Lichtpunten op de achtergrond worden afgebeeld als volle bokehballen, zonder ontsierende ‘uienringen’. Er is weinig tot geen chromatische aberratie. Wel is het objectief gevoelig voor lensflare; het gebruik van de zonnekap om felle lichtbronnen uit beeld te houden is daarom aanbevolen. Er is een lichte tonvormige vertekening in de groothoek-stand, maar bij jpeg-opnames en wanneer profielcorrectie bij Raw-bewerking wordt ingeschakeld wordt die volledig gecorrigeerd.

https://focus-review.com/preview-tamron-35-150mm-f2-2-8-di-iii-vxd-superlichtsterke-standaardzoom/

 

Review Samyang AF 24-70mm F2.8 FE – Voor fotografie en video

De achtergrondonscherpte bij deze grote diafragma-opening is mooi zacht. F2.0, 1/3.200, ISO 100, 35MM
 Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE
 specificaties
  
beeldhoek (diag)

61°8’ – 16°4’

sensorformaat

kleinbeeld

min. instelafstand

33-85 cm (35mm-150mm)

filterdiameter

82mm

diafragmalamellen

9

beeldstabilisator

nee

afmetingen (dxl)

93x157mm

gewicht

1224gr

bajonetaansluiting

Sony E

bijzonderheden

parfocal

importeur

www.transcontinenta.nl

verkoopprijs

€ 1349,-

  
scheidend vermogen/108,5
contrast/109
chromatische aberratie/54,5
vertekening/54,5
vignettering/54,5
autofocus/54
overstraling/54
uitvoering/108,5
  
eindwaardering8,6

Conclusie test Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE

De Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE is een aantrekkelijk alternatief voor wie de Tamron iets te veel kost.

De Samyang AF 35-150mm F2.0-2.8 FE voor Sony full-frame camera’s biedt hetzelfde zoombereik als het vergelijkbare objectief van Tamron, maar is wel 650,- euro goedkoper. Door het parfocale ontwerp is het bovendien aantrekkelijker voor videomakers, met daarnaast nog de Dolly Shot functie als bonus.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in