Full Review Sony A7C R – Compacte kleinbeeldcamera met hoge resolutie

0

De Sony A7C R is een uitbreiding van de A7C serie. Waar je de A7C II kan zien als een compact instapmodel in het kleinbeeldsysteem van Sony, is dat met de A7C R heel anders. Dit model heeft de 60 megapixel sensor van de Sony A7R V. Is dit een instap-topmodel of een compacte topcamera?

TESTRESULTATEN Sony A7C R:

• Heel compact en licht

• Hoge resolutie

• Voorste instelwiel

• Nieuwe menustructuur

• 10-bit video met Auto Framing

• Uitstekende autofocus

• Resolutie zoeker en scherm

• Weinig customknoppen

• Geen joystick

• 1 SD-kaart

De A7C R combineert de beeldkwaliteit van de A7R V met de compactheid van de APS-C modellen.

Introductie Sony A7C R

De A7C R is niet de hoge resolutie versie van de originele A7C, maar de hoge resolutie versie van de opvolger van de A7C, de A7C II. De A7C R had dus beter A7C II R of zelfs A7R C kunnen heten. We zullen het echter moeten doen met de naam die Sony aan de camera gegeven heeft. Het maakt de A7C R gelukkig niet minder bijzonder. De originele Sony A7C was in 2020 al best een bijzondere camera. Sony was er met de A7C in geslaagd om het binnenwerk van de kleinbeeld Sony A7 III onder te brengen in een body met het uiterlijk en de compacte afmetingen van Sony’s APS-C camera’s. De A7C was hierdoor interessant voor een flink aantal doelgroepen. Om te beginnen was de camera hierdoor leuk voor fotografen die houden van de ‘meetzoeker’-vormgeving met een zoeker links op de hoek. Zo kan je met je rechteroog door de camera kijken en met je linkeroog de omgeving in de gaten houden. Dat is tenminste het idee. Verder zijn er fotografen en filmers die liever zo min mogelijk meenemen. Dat kan zijn omdat ze bijvoorbeeld grote afstanden te voet door de natuur af moeten leggen, of omdat ze hun handbagage met apparatuur voor vliegen onder bepaalde afmetingen en een bepaald gewicht moeten houden. Voor filmers was de A7C ook interessant omdat de camera prima op lichtere en kleinere gimbals gebruikt kan worden. Al die voordelen zijn nu met de A7C R ook beschikbaar voor fotografen die graag op 60 megapixel, dus in de allerhoogste kwaliteit, willen fotograferen. Voor landschapsfotografen bijvoorbeeld, die ieder detail zo scherp mogelijk willen vastleggen. Die eerste Sony A7C had echter ook een flink aantal minpunten. Daar kon je omwille van de compacte afmetingen misschien wel mee leven, maar gelukkig heeft Sony er een groot aantal van weggewerkt.

De Sony A7C R is een ideale camera voor wie te voet op weg is bijzondere landschappen. Dan telt iedere gram en geen andere camera biedt zoveel kwaliteit per gram.

A7C R: Veel kwaliteit in een klein jasje

Met de A7C R lost Sony vrijwel in een klap alle minpunten van die eerste A7C op en krijgt de camera nog een aantal extra mogelijkheden. De A7C had geen voorstel instelwiel en had ook nog de oude menustructuur van Sony, ook al kwam de A7C uit na de A7S III, die al de nieuwe menu’s had. Dat is op de nieuwe generatie Sony camera’s allemaal verleden tijd. De Sony A6700, de nieuwe APS-C camera van Sony, heeft zelfs een voorste instelwiel en dat geldt dus ook voor de A7C R. Je kan nu het diafragma en de sluitertijd ieder met een eigen instelwiel bedienen. De camera heeft niet alleen de sensor, maar ook de processor van de A7R V. Dat betekent:  61 megapixel, en een nieuwe processor, de Bionz XR. Hiermee krijgt de A7C R dus ook xde nieuwe menustructuur. Die zit niet alleen logischer in elkaar, maar zorgt er ook voor dat eindelijk alle functies op het scherm aanraakgevoelig zijn.

Herfst in Zweeds Lapland, met de Sony A7C R en Tamron 28-200mm F2.8-5.6

De videomogelijkheden zijn met de nieuwe sensor en processor ook sterk verbeterd. Filmen in 10 bit 4:2:2 met 60 beelden per seconde is mogelijk en de camera kan zelfs aan auto-framing doen. Dat is een functie die Sony voor het eerst op de ZV-E 1 heeft geïntroduceerd en die nog niet op veel andere modellen van Sony zit. Ondanks de compacte afmetingen heeft Sony ook kans gezien om de beeldstatiblisatie te verbeteren, van 5 stops naar 7 stops. Dat is nog een stop minder dan die van de A7R V, maar wel hoger dan bij andere Sony modellen. Die winst komt niet doordat het mechanisme zelf is verbeterd, maar doordat de stabilisatie niet alleen gebruikt maakt van de informatie van de gyro’s, maar ook -dankzij de nieuwe processor – van de data van de sensor zelf. De bediening is verbeterd ten opzichte van de A7C, dankzij een grotere grip, een extra customknop en doordat het wiel voor de belichtingscorrectie nu programmeerbaar is. De zoeker heeft een hogere vergrotingsfactor en is nu ook makkelijker met een bril te gebruiken. Alleen is de resolutie van de zoeker blijven hangen, op 2,36 megapixel. De zoeker is goed bruikbaar en de resolutie is vergelijkbaar met die van andere merken in dit segment, maar iets meer zou welkom zijn geweest. Wie de A7C R combineert met een A7R V zal hierdoor steeds wel even moeten wennen.

De Sony A7C R heeft grotendeels dezelfde body als de A7C en exact dezelfde als de A7C II, met de meetzoekerachtige vormgeving en de elektronische zoeker links op de hoek. Maar er zijn ten opzichte van de A7C wel een aantal veranderingen. Zo is de grip iets dieper en heeft deze eindelijk een voorste instelwiel gekregen. Op de bovenkap is ook het nodige veranderd. De knop voor het kiezen van de belichtingsinstelling heeft een extra hendeltje gekregen. Die bedient, net als bij de A7 IV, een extra schijf waarmee je kan schakelen tussen fotografie, filmen of de S&Q (Slow en Quick) filmstanden.

Dat maakt een groot verschil met de A7C, omdat je hiermee ook het menu wijzigt. Hierdoor hoef je bij het wisselen tussen fotografie en film niet steeds allerlei instellingen zoals bijvoorbeeld picture profiles terug te zetten. De knop voor het starten van filmopnames zit ook niet meer op de zijkant, maar op de bovenkap. Ook dat is een verbetering. Verder is de knop voor de belichtingscorrectie programmeerbaar gemaakt. Dat is een verbetering, maar helaas kan je hierdoor niet meer op de bovenkant aflezen welke correctie je hebt ingesteld. Aan de achterzijde is de uitsparing om het uitklappen van het scherm makkelijker te maken, verplaatst van de bovenkant naar rechtsonder.

Hierdoor is er net boven het scherm ruimte gekomen voor een extra C(ustom)-knop. De A7C R heeft er nu twee. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de A7C, maar nog altijd de helft van de A7 IV. De poorten zitten allemaal links en zijn ook wat gewijzigd. De USB-C poort met PD (power delivery) is nu naar boven gegaan en de koptelefoonaansluiting naar onder. Hierdoor kan je met het scherm opengeklapt de microfoon- en USB-C poorten prima gebruiken, maar de koptelefoonpoort is nu wat minder toegankelijk. De zoeker heeft een zichtbaar betere vergroting gekregen (0,7x tegen 0,59x op de A7C) en je kan er ook met bril makkelijker doorheen kijken. De resolutie is echter gelijk gebleven met 2,36 megapixel. Dat heeft niet alleen met de prijsstelling van de camera te maken. In de A7C-serie (en andere compacte camera’s) worden 0,39” beeldschermpjes gebruikt en 2,36 megapixel is de hoogste resolutie waarin deze worden gemaakt. Zoekers met een hogere resolutie gebruiken grotere schermen en die passen eenvoudigweg niet in de zoeker van de A7C R. En kennelijk was Sony (nog) niet van plan om speciaal voor deze camera’s een klein beeldschermpje te maken met een hogere resolutie. Die beperking geldt niet voor het scherm aan de achterzijde. Ook dat heeft dezelfde resolutie als van de A7C, 1,03 megapixel. Dat had wel gemakkelijk opgewaardeerd kunnen worden. Schermen met dezelfde afmetingen en een twee keer hogere resolutie bestaan. De accu is dezelfde Z-type accu als in de overige camera’s van Sony, maar het aantal opnames ligt iets lager, vermoedelijk doordat de sensor en vooral de processoren en mogelijk ook de beeldstabilisatie meer stroom verbruiken. Desalniettemin kan je nog steeds behoorlijk lang met de accu’s doen.

Ten opzichte van de A7R V

De A7C R en de A7C II hebben dezelfde body. De A7C R wordt echter geleverd met een losse grip, waardoor de camera met grotere objectieven (of handen) net iets makkelijker is vast te houden. Deze grip past dus ook op de A7C II en is daarvoor als accessoire leverbaar. In vergelijking met de A7R V mist de A7C R het bijzondere scherm met hoge resolutie dat zowel horizontaal als verticaal achter de camera opgeklapt kan worden en dat tegelijk ook draaibaar en kantelbaar is voor vloggen. De zoeker van de A7R V is ook van een andere klasse, met een resolutie van 9,4 megapixel en een 0,9x vergroting. En natuurlijk heeft de A7R V twee kaartsleuven waar zowel CFexpress type A als UHS-II SD kaarten in passen en een grote, full size HDMI poort. De beeldstabilisatie van de A7C R is wel twee stops beter dan die van de A7C en 1,5 stops beter dan recente A7 modellen, maar nog wel een stop minder dan de 8 stops die met de A7R V mogelijk is. Verder heeft de A7R V natuurlijk wat meer customknoppen en een joystick voor de autofocus. Voor professionele fotografen is de A7R V veel meer echt gereedschap. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de A7R V onder alle omstandigheden de voorkeur moet krijgen.

De Sony A7C R heeft de 61 megapixel sensor van de A7R V. Dat is het beste dat in kleinbeeld op dit moment verkrijgbaar is. De detailweergave is met goede objectieven enorm goed en het dynamisch bereik is ook uitstekend. In APS-C fotografeer je met de A7C R nog steeds met 26 megapixel en dat is ook in APS-C het hoogste dat Sony op dit moment biedt.

Op APS-C heb je met de A7C R nog steeds 26 megapixel en dat levert ook nog steeds opnames op met heel veel detail.

Wie 61 megapixel overigens te veel vindt, kan ook kiezen voor opnames op 26 en 15 megapixel zonder verlies van beeldhoek. Wie nog meer nodig heeft, kan juist kiezen voor high res multishot opnames. Die worden echter niet in de camera gestitchd, waardoor op locatie moeilijk is te zien of het resultaat goed is. Voor studio-opnames kan dit wel voordelen hebben, maar op locatie zouden we niet zo snel voor multishot highres kiezen. Naast raw en compressed raw is er ook de optie om voor lossles compressed raws te kiezen, waarmee je kleinere bestanden krijgt zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. De hoogste ISO-waarde is wat lager dan bij de A7C II. Wie veel fotografeert of filmt met heel weinig licht, heeft aan de A7C II mogelijk een betere camera. De A7C R is een camera voor wie op zoek is naar de ultieme detailweergave. De opnamesnelheid is van de A7C R is met 8 beelden per seconde ook iets lager dan van de A7C II (en A7R V) en dat kan voor natuur- of sportfotografie iets verschil maken.

De Sony A7C R kan filmen in 10 bit video in 4:2:2. Dat verwacht je natuurlijk van een ‘mini’ A7R V, maar het maakt een groot verschil met de A7C, die enkel 8 bit 4:2:0 had. In kleinbeeld filmt de camera in maximaal 60 beelden per seconde, maar dan wel met pixelbinning en een kleine, 1,2x crop. In Super-35 crop kan de camera filmen in 4K 30p, maar dan met oversampeling van een 6,2K deel van het beeld. Dat zorgt voor een goed scherp en gedetailleerd beeld. S-log 2 en S-log 3 zijn uiteraard aanwezig, net als S-Cinetone. De A7C R biedt vrijwel alle nieuwe videofuncties. De A7C R ondersteund automatische correctie van de focus breathing (met een aantal Sony objectieven), Focus Mapping en Focus Peaking tijdens de autofocus. Ook kan de A7C R de automatische witbalans traploos verstellen. Zelfs Auto Framing is aanwezig. Deze functie is kort geleden geïntroduceerd op de ZV-E1. Met Auto-Framing kan de camera zelf inzoomen op een persoon en deze op dezelfde plek in beeld houden, ook als hij of zij heen en weer loopt. Voor het maken van een vlog kan dat voor solo-contentcreators interessant zijn. Met Auto Framing lijkt het namelijk alsof een cameraman de presentator volgt met pannen en zoomen. Wie ook nog een losse recorder aansluit, kan tegelijk het hele beeld opnemen en zo dus twee verschillende beelden maken. Wat de A7C R niet kan, is filmen in 8K. De A7C R kan je niet gebruiken met CFexpress en je mist dus de schrijfsnelheid om 8K data te verwerken.

De A7C R heeft hetzelfde autofocussysteem als de A7R V. De camera heeft 693 scherpstelpunten en 79% dekking. Dat is minder dan de A7C II. Wel kan hij net als de A7C II tot -4 EV scherpstellen, maar als we de grens opzochten, leek de A7C II bij heel weinig licht net een fractie makkelijker scherp te stellen. De A7C R heeft net als bijvoorbeeld de A7R V een extra chip waardoor de camera gebruik kan maken van op Ai gebaseerde algoritmes die de onderwerpsherkenning sterk verbeteren. Dat merk je zowel bij het fotograferen van mensen als bijvoorbeeld vogels. De orginele A7C had al goede oog- en gezichtsherkenning, maar de vooruitgang is duidelijk merkbaar in de A7C R. Mensen die bewegen en zich af en toe omdraaien worden door de camera nog steeds moeiteloos gevolgd en ook kleine dieren worden vrij goed herkend.

De A7C R kan menselijke vormen herkennen, zelfs het het gezicht niet zichtbaar is. Vervolgens kan de camera scherpstellen op waar het hoofd zich zou moeten bevinden, in plaats van ergens midden op de romp. De uitstekende onderwerpsherkenning en tracking zorgt ervoor dat je minder snel een autofocusveld hoeft te selecteren en het ontbreken van een joystick voor de autofocus is hierdoor ook niet zo erg.

Wilde Beerbes in Zweeds Lapland. Dankzij de grote sensor met hoge resolutie krijg je een hoge scherpte waar je scherpte ligt en fraaie onscherpte in de achtergrond.

Voor filmers heeft de A7C R een paar voordelen boven de A7R V. Auto Framing hebben we hierboven al genoemd, maar de camera kan ook gebruik maken van LUT’s in de camera, waardoor tijdens het filmen in S-log beter te beoordelen is hoe het resultaat er uit komt te zien. Ook kan je het raw-videobeeld van de A7C R via HDMI in 16 bit uitsturen naar een externe recorder. Voor liefhebbers van macro is er ook de mogelijkheid aanwezig om focus stacks te maken. De opnames moeten wel naderhand in software gerenderd worden.

A7C R

61 Mp, kleinbeeld

10 bit 60p met 1,2x crop

100-32.00 (50-102.400 uitgebreid)

8x met AF/AE tracking

1x UHS-II SD

capaciteit accu520 opnamen

124x71x63mm

515g

€ 3700 (body, met extra grip)

beeldkwaliteit10
scherpstelling10
lichtmeting9,5
witbalans9
scherm/zoeker7,5
prijs-kwaliteit8,5
bonus9

eindwaardering9,1

Conclusie test Sony A7C R

De Sony A7C R is meer dan een goedkopere, kleinere versie van de A7R V.

De Sony A7C R is een bijzonder model. Waar de andere A7C modellen een goed alternatief zijn voor de instapmodellen van Sony, zit de A7C R juist in het hogere segment. De camera mist een aantal voordelen van de A7R V, en dat valt te verwachten vanwege de lagere prijs en de kleinere afmetingen. Tegelijk heeft hij zeker op videogebied ook een paar voordelen. Het is dus meer dan enkel een goedkopere, kleinere versie van de A7R V. Voor filmers die ook hoge resolutie foto’s willen maken, kan de A7C R dus interessanter zijn. Is die hoge resolutie niet zo van belang, dan is de A7C II eigenlijk een nog iets betere videocamera. De A7C R is ook een prima camera voor straat- en reportagefotografen. Hij schreeuwt veel minder: “Serieuze Fotograaf Aan Het Werk!” dan de A7R V en levert toch exact dezelfde kwaliteit. Landschapsfotografen kunnen ook twee ons gewicht uitsparen op lange wandeltochten door te kiezen voor de A7R C. Het prijsverschil met de A7R V is niet heel groot, maar toch altijd nog interessant.