Review Sony ZV-E10 II – APS-C voor content creators

0

De Sony ZV-E10 II is de langverwachte opvolger van Sony’s populaire APS-C vlogcamera. De camera heeft de sensor en processor van de A6700 gekregen, wat zorgt voor iets meer resolutie en iets meer mogelijkheden. Hij heeft ook een grotere NP-FZ100 accu en een aanraakgevoelig scherm waarvan de interface meedraait bij verticale opnames. De ZV-E10 II biedt duidelijke voordelen ten opzichte van zijn voorganger, maar wel vooral voor filmers en vloggers.

TESTRESULTATEN Sony ZV-E10 II:

• Snellere BSI sensor

• Minder rolling shutter

• Betere autofocus

• 10 bit 4:2:2 video

• Goede ingebouwde microfoon

• Touch-scherm met draaibare interface

• Grotere accu

• Geen Ai chip

• Geen mechanische sluiter

• Niet weerbestendig

• Geen ingebouwde beeldstabilistatie

• Flinke crop met actieve beeldstabilisatie

• Hogere prijs

De Sony ZV-E10 II heeft de sensor, processor en accu van zijn grote broers gekregen, maar is nog steeds compact, licht en makkelijk te bedienen.

Introductie Sony ZV-E10 II

De Sony ZV-E10 II zit met zijn APS-C sensor tussen de ZV1 met kleine 1” sensor en de ZV-E1 met full frame sensor in. De ZV-E10 is de goedkoopste ‘vlog’camera met verwisselbare objectieven van Sony. De ZV-E10 is daardoor een populair model gebleken en niet alleen voor vloggers en YouTube contentcreators, al zijn die er ook genoeg, maar zelfs als instapmodel voor fotografen die niet hechten aan een echte zoeker op de camera.

De ZV-E10 II is duidelijk een stukje duurder, maar biedt dan ook een aantal extra zaken die de camera nog aantrekkelijker maken, maar dan wel vooral voor filmers. De ZV-E10 II heeft de 26 megapixel BSI sensor en Bionz XR processor gekregen die we bijvoorbeeld ook zien bij de duurdere Sony A6700 en FX30. Die sensor heeft 2 megapixel meer dan het vorige model. Dat maakt zich niet zoveel verschil. Wat wel een verschil maakt, is dat de nieuwe sensor 2x sneller

uitgelezen kan worden, waardoor een nadeel van de eerste ZV-E10, jello of rolling shutter bij filmen van bewegende onderwerpen, veel minder vaak te zien zal zijn. De processor is tot 8x sneller dan de Bionz X van de ZV-E10. Hierdoor kan de camera nu in alle 4K-filmstanden gebruik maken van oversampeling, wat zorgt voor een betere beeldkwaliteit dan pixelbinning. Ook is de autofocus en met name de onderwerpsherkenning verbeterd. Gezichtsherkenning werkte bijvoorbeeld niet in 4K op de ZV-E10. Op de ZV-E10 II is dat wel het geval. Wat de ZV-E10 II echter niet heeft overgenomen van zijn grotere broers, is de Ai-chip die voor herkenning van bijvoorbeeld vliegtuigen of insecten zorgt en die zaken als autoframing mogelijk maakt, waarbij de camera kan croppen in het beeld en een presentator daardoor steeds op dezelfde plaats in beeld kan houden.

Sluiterloos en aanraakgevoelig

Doordat de camera zoveel sneller uit kan lezen en vooral gericht is op filmers, heeft Sony besloten om de mechanische sluiter, die nog wel aanwezig was op de ZV-E10, weg te laten. Het is een keuze die Panasonic ook heeft gemaakt op zijn nieuwe Lumix S9. Op de ZV-E10 II is die keuze logischer dan op de S9, omdat de sensor dus sneller is. Maar voor fotografie blijf je dus het risico houden op bijvoorbeeld banding bij kunstlicht of rolling shutter bij hele snelle onderwerpen. Filmen doe je altijd met een elektronische sluiter, en voor filmers is het ontbreken van een mechanische sluiter dus geen probleem. Wat dan weer een grote vooruitgang is ten opzichte van het oude model, is dat het scherm eindelijk aanraakgevoelig is geworden. Een niet-aanraakgevoelig scherm hoort in dit decennium niet meer thuis en eigenlijk was het ook al achterhaald op de originele ZV-E10. De camera heeft niet veel fysieke knoppen. Dat komt de eenvoud ten goede, maar dan heb je wel een aanraakgevoelig scherm nodig om te voorkomen dat je al te vaak het menu in moet duiken. Het maakt de bediening van de ZV-E10 II makkelijker en sneller en als je aan het vloggen bent, kan je er ook van de voorkant zaken als sluitertijd of belichtingscorrectie mee aanpassen. De ZV-E10 II heeft niet alleen de sensor en de processor van de A6700 gekregen, maar ook de NP-FZ100 accu en dat zorgt ervoor dat je zo’n 50% meer opnames kan maken dan met de oude FW-50 accu.

Doordat de camera zoveel sneller uit kan lezen en vooral gericht is op filmers, heeft Sony besloten om de mechanische sluiter, die nog wel aanwezig was op de ZV-E10, weg te laten. Het is een keuze die Panasonic ook heeft gemaakt op zijn nieuwe Lumix S9. Op de ZV-E10 II is die keuze logischer dan op de S9, omdat de sensor dus sneller is. Maar voor fotografie blijf je dus het risico houden op bijvoorbeeld banding bij kunstlicht of rolling shutter bij hele snelle onderwerpen. Filmen doe je altijd met een elektronische sluiter, en voor filmers is het ontbreken van een mechanische sluiter dus geen probleem.

Wat dan weer een grote vooruitgang is ten opzichte van het oude model, is dat het scherm eindelijk aanraakgevoelig is geworden. Een niet-aanraakgevoelig scherm hoort in dit decennium niet meer thuis en eigenlijk was het ook al achterhaald op de originele ZV-E10. De camera heeft niet veel fysieke knoppen. Dat komt de eenvoud ten goede, maar dan heb je wel een aanraakgevoelig scherm nodig om te voorkomen dat je al te vaak het menu in moet duiken. Het maakt de bediening van de ZV-E10 II makkelijker en sneller en als je aan het vloggen bent, kan je er ook van de voorkant zaken als sluitertijd of belichtingscorrectie mee aanpassen.

De ZV-E10 II heeft niet alleen de sensor en de processor van de A6700 gekregen, maar ook de NP-FZ100 accu en dat zorgt ervoor dat je zo’n 50% meer opnames kan maken dan met de oude FW-50 accu.

De beeldkwaliteit van de ZV-E10 II is onmerkbaar beter dan die van ZV-E10, waar het om fotografie gaat. 26 of 24 megapixel is qua resolutie geen zichtbaar verschil. Bij bewegende onderwerpen maakt de nieuwe sensor wel een verschil, maar dat komt vooral door iets dat je voor fotografie als een tekortkoming kan zien: het ontbreken van een mechanische sluiter. Doordat de camera alleen een elektronische sluiter heeft, kan je beweging niet zomaar bevriezen met een korte sluitertijd. De uitleessnelheid van de sensor speelt namelijk ook een grote rol. En die is bij de nieuwe sensor 2x sneller dan bij oude 24 megapixel sensor. Dat betekent dus: minder rolling shutter. In foto’s met beweging ga je dat echt zien. Maar wie hecht aan goede fotoprestaties, is natuurlijk veel beter af met de A6700, met zijn zoeker, ingebouwde beeldstabilisatie en mechanische sluiter.

Still uit een 4K opname

De videomogelijkheden en de kwaliteit van de video van de ZV-E 10 II zijn beter dan bij de oude ZV-E10. Dat komt zowel door de nieuwe sensor als de nieuwe processor. De 26 megapixel sensor is back illuminated en heeft een 2x snellere uitlezing dan de ZV-E10. Hierdoor heb je minder rolling shutter. De processor zorgt met zijn 8x hogere rekenkracht voor extra beeldkwaliteit, doordat de camera bij iedere opnamesnelheid in 4K gebruikt maakt van vrijwel de volledige sensorbreedte zonder pixelbinning. 4K30p wordt hierdoor berekend uit de volledige data van een 6K opname en 4K60p wordt oversampelt van een 5.6K opname. Al die extra informatie vertaalt zich naar een extra gedetailleerd 4K bestand. Dat de ZV-E10 II met 60 beelden per seconde in 4K kan opnemen is ook al een groot verschil ten opzichte van de originele ZV-E10, die niet verder kwam dan 4K/30p. Verder kan de ZV-E 10 II opnemen in 10 bit 4:2:2 in All-I. Hierdoor heb je bij het nabewerken van beelden veel meer mogelijkheden om helderheid en kleuren aan te passen en krijg je minder snel last van banding dan bij 8 bit bestanden. Ook kan je hierdoor goed in S-log 3 werken, wat met 8 bit niet echt aan te bevelen is. Ook is het mogelijk om LUT’s te importeren, wat het werken in S-log 2 en 3 veel makkelijker maakt. Je kan dan tijdens het filmen veel beter een indruk krijgen van het eindresultaat.

De Sony ZV-E10 II heeft dezelfde snelle autofocus als bijvoorbeeld de A6700. De camera heeft 759 AF-punten en dat is bijna twee keer zoveel als de ZV-E10 en ook de dekking is met 94% aardig wat groter dan de 84% van zijn voorganger. De autofocus herkent mensen en gezichten en dieren en vogels, ook in 4K en dat is nieuw ten opzichte van zijn voorganger. De ZV-E10 II heeft echter niet de Ai chip die we op de ZV-E1 tegenkomen. Er is dus geen herkenning van auto’s of vliegtuigen of insecten. Wat de camera overgenomen heeft van zijn voorganger zijn een aantal extra’s die juist voor vloggen zo handig zijn, zoals Product Showcase en Background Defocus. Met Product Showcase kan je een voorwerp voor de camera houden en dan stelt de camera daar op scherp, ook al ziet het je gezicht en staat gezichtsherkenning ingesteld. Zodra je het product weghaalt, gaat de autofocus weer snel en soepel naar je gezicht terug. Met Background Defocus maakt de camera automatisch gebruik van het grootst mogelijke diafragma om de achtergrond zo onscherp mogelijk te maken. Dit is dus geen kunstmatige onscherpte zoals je die op een aantal smartphones aantreft en de werking hangt dus sterk af van de lichtsterkte van het gebruikte objectief.

De ZV-E10 II heeft 1 functie die we nog niet eerder op andere Sony’s hebben gezien, maar die we wel meer zullen gaan zien. Dat zijn een menu en interface achter op het scherm die mee kunnen draaien met de oriëntatie van de camera. Film je dus verticaal voor Insta reels of TikTok, dan draait het menu mee en zie je dat onderaan het scherm en niet rechts op zijn kant aan de zijkant. Een andere bijzondere functie, die natuurlijk ook al op de ZV-E10 zat, maar die ontbreekt op de FX en Alpha camera’s, is de microfoon met drie capsules.

Met deze microfoon kan je gericht geluid van voren of van achteren opnemen. Je kan ook kiezen om al het geluid rondom de camera op te nemen of de camera te laten kiezen uit welke richting (stem)geluid komt, om dan de microfoon zelf daaraan aan te passen. De ZV-E10 II heeft natuurlijk ook de multi-interface schoen waar je slimme microfoons van Sony op kan schuiven. Die kan je dan direct gebruiken zonder een kabel aan te sluiten op de microfooningang.

Nieuw objectief

Tegelijk met de ZV-E10 II brengt Sony een nieuwe kitzoom op de markt. Of eigenlijk een versie II van de oude bekende E 16-50mm F3.5-5.6 OSS.

Los vraagt Sony er € 299,00 voor, maar voor een meerprijs van € 100,00 heb je dit objectief bij de camera. Optisch lijkt het hetzelfde ontwerp te zijn als zijn voorganger. Het biedt een redelijke beeldkwaliteit maar is optisch geen hoogvlieger, ondanks de aanwezigheid van maar liefst 4 asferische elementen en 1 element van ED-glas. Wil je het maximale aan beeldkwaliteit uit de 26 megapixel sensor halen, dan zijn er veel betere standaardzooms, zowel van Sony als van bijvoorbeeld Sigma en Tamron. Het nieuwe objectief onderscheidt zich van zijn voorganger in positieve zin doordat het tracking autofocus ondersteunt bij het zoomen en dat je gebruik kan maken van de compensatie van de focus breathing in de camera. Ook blijft de autofocus werken bij filmen met 120 beelden per seconde in Full HD en werkt de stabilisatie van het objectief samen met beeldstabilisatie in de camera, als de camera die tenminste heeft. Op zich zijn dat zinvolle upgrades, maar dan vooral voor wie ermee filmt. Het objectief is ook lichter, maar dat heeft dan vooral te maken met iets dat we een beetje zien als een achteruitgang: de bajonet is namelijk niet meer van metaal, maar van kunststof. Voor zo’n licht objectief is dat wel meer dan sterk genoeg en het zal in de praktijk waarschijnlijk geen verschil maken met een metalen versie.

Ten opzichte van de concurrentie

De Sony ZV-E10 II zit een beetje in een eigen categorie. In deze prijsklasse zijn er camera’s die beter geschikt zijn voor fotografie omdat ze een zoeker en een sluiter hebben. Een aantal hebben ook een draaibaar scherm en kunnen filmen in 4K. Maar de ZV-E10 II heeft dan weer die speciale ingebouwde microfoon met drie capsules, zaken als een product showcase functie en betere videospecificaties.

Lees hier de review van de Sony ZV E10

Sony ZV-E10 II

26 Mp

4K60p en 1080/120p

100-32000 (50-102.400 ext)

11x

1 x UHS-II SD

610  opnamen of 130 minuten

54x68x115mm

379 g

€ 1100, – (body)

Conclusie test Sony ZV-E10 II

De Sony ZV-E10 II heeft een betere videokwaliteit en meer gebruiksgemak, maar ook een hogere prijs.

De Sony ZV-E10 II is een prima opvolger van de ZV-E10. De videokwaliteit is toegenomen, het gebruiksgemak is vergroot en de autofocus is sneller. Met de Ai-chip en een sluiter zou het een nog betere camera zijn. Maar dit is een camera voor filmers die voornamelijk voor social media content willen maken en voor wie fotografie bijzaak is. Die sluiter is dan ook zo erg niet. De prijs is prima voor de geboden mogelijkheden, maar helaas wel weer eens stuk hoger dan die van zijn voorganger. Die blijft overigens nog wel even verkrijgbaar.